För några veckor sedan förlorade jag en vän
Hej!
För några veckor sedan förlorade jag en vän och det har påverkat mig jätte mycket. De första väckorna sörjde jag, åt alldeles för mycket, kunde inte konsentrera mig på något, sov aldrig, gick inte till skolan och mådde allmänt dåligt men efter att ha vart på min väns begravning började jag tänka otroligt mycket, jag blev arg, arg på att han inte fått må bra och arg på alla människor som fick honom att må som han mådde. Jag gick från att äta mycket till att knappt äta något, allt vände så snabbt, jag har fått utbrott, andningsproblem, skrikit mycket, fortfarande knappt sovit och även slagit ett träd en gång så att min knoge börjat blöda. Jag har börjat gå till skolan vissa dagar men jag kan fortfarande inte fokusera. Innan allt det här så hade jag så otroligt lätt för skolan och jag sågs som en ”duktig flicka” men nu verkar alla vara så besvikna på mig och enligt min storebror försöker jag inte ens att ta tag i mitt liv längre men saken är att jag kan inte ta tag i mitt liv, inte just nu.
Mamma skickade mig till umo för två veckor sedan men jag hade så svårt att prata så jag gick inte dit mer än en gång. Jag besökte helsocentralen och de bad mig fylla i pappren om mitt mående och de kom fram till att skicka mig till bup men även om många försöker hjälpa mig så känner jag mig så otroligt övergiven och jag vet inte hur jag ska hantera det här. Har ni några tips?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är mycket svårt när någon som står en nära dör. Under den första tiden kan det kännas som allt skakar omkring en och att man vet inte hur man ska förhålla sig eller hantera det. Det är inte konstigt att det känns så eller att du reagerar som du gör utan en normal reaktion på något som är mycket svårt. Det kommer långsamt att bli mer som förut igen.
Det är svårt, ibland omöjligt att koncentrera sig på skolan när man som du är fylld av svåra känslor och svåra frågor. Man känner starkt och mycket och det man känner kan växla snabbt. Det är svårt att kastas så mellan starka känslor men det kommer att bli bättre.
Det är också vanligt att man kan anklaga andra och sig själv för det som hänt fastän det inte finns någon tydlig anledning till det. Det är en del av en naturlig sorgereaktion. Om någon tagit sitt eget liv väcks särskilt starka skuldkänslor hos de flesta närstående. Men personen som tagit sitt liv har också ett eget ansvar för sitt val.
Du tror att alla är besvikna på dig nu. Så är det säkert inte. Det låter som din bror bara inte vet hur han ska hjälpa dig.
Du undrar hur du ska hantera det här.
Försök att om du gör det, inte anklaga dig själv för hur du reagerar nu. Du är i en kris och dina reaktioner är naturliga. Du kommer att kunna ta tag i ditt liv igen när du mår bättre. Försök också att inte anklaga dig själv för vad som hänt. Kom ihåg att det kan kännas som det är ens eget fel utan att det är så.
Du behöver, som vi alla i en sådan här situation, stöd och hjälp av andra.
Fastän det är svårt är det bra att försöka dela vad du känner med någon. Det är svårt att sätta ord på svåra känslor men det förstår den du talar med, om du går till BUP.
Och fastän det är svårt att fokusera i skolan kan det ändå vara bra att du försöker vara där så mycket som möjligt. Att göra det vanliga är ofta mer stödjande än att bara stanna hemma. Men du måste själv känna efter vad som är bäst för dig.
Försök också att äta och att sova. Det ger dig kraft som du behöver.
Och gå till BUP.
Varma tankar till dig.