Har ingen egen ro någonstans
Hej! Jag har under våren haft en riktigt jobbig tid och mått extremt dåligt, pågrund av bråk med kompisar, våldtäckt och min pojkvän gjorde slut. Nu tror jag jag drabbats av långvarig stress, jag började nog få det i början av sommaren då allt börjat lägga sig. Jag har läst på mycket om ämnet och hade 9/10 symptomer, idag är det inte lika illa men jag har ännu inte släppt allt som hänt, jag blir väldigt lätt arg och frustrerad både hemma och i skolan, har humörsvängningar. Ibland känns småsaker bara alldeles för mycket och jag vet inte vart jag ska ta vägen för har ingen egen ro någonstans. Jag blir lätt stressad och skakar konstant i händerna väligt mycket. Mitt minne är väldigt dåligt och jag har heller ingen fokus vilket både jag själv och andra stör sig på, varje dag anstränger jag mig för att komma ihåg saker och finna fokus för att allt i skolan och hemma ska fungera.
Vad kan jag göra för att må bättre och hur länge kommer mitt fysiska fortfarande vara påverkat över något som hänt ett halvt år sedan? Känns som att jag försökt så mycket men inte kan gå tillbaka till den person jag var förra året.
Majset

BUP svarar:
Hej!
Du har upplevt en våldtäkt och under samma tid konflikter med kompisar och separation från pojkvännen. Nu ett halvt år efteråt har du ännu problem med humörsvängningar, med minne, stress och oro. Att du upplevt flera svåra saker samtidigt har säkert gjort det svårare för dig att återhämta dig.
När reaktionerna på ett trauma, och i ditt fall kanske flera trauman samtidigt, inte klingat av efter så lång tid kommer svårigheterna inte att gå över av sig självt utan hjälp. Men det finns bra hjälp att få som kan göra ditt liv bättre igen.
Du är över 18 år och kan därför inte längre vända dig till BUP.  Men du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun, till vårdcentralen eller till vuxenpsykiatrin.
Vänta inte!