Kan inte vara ensam med mina tankar
Jag vet inte när jag senast var glad. Jag känner mig så sjukt falsk mot alla. Jag har inte samma personlighet med någon av mina umgängeskretsar och får panik när de möter varandra. Människor får inte komma hem till mig och vill helst inte att mina olika vänner ska träffa varandra, för då vet inte hur jag ska bete mig. Detta är kanske en social grej att anpassa sig, men när jag är ensam vet jag inte vem jag är. Allting jag "tycker om" eller inte känns intalat och falskt. Jag känner mig som ett tomt skal.
Just nu kan jag inte vara ensam med mina tankar. Så fort det blir tyst kommer varenda ond tanke jag skulle kunna föreställa mig. "Tänk på något fint, som en blomma". När jag försöker med detta ser jag bara hur blommar vissnar och maskar och skalbaggar kommer och äter upp den, tillsammans med mitt egna lik och allas jag känner. Jag kan inte vara i tysthet en enda sekund. Jag har haft så mycket panikattacker senaste veckorna pga detta att jag tror jag håller bli galen .Jag vågar inte ens kolla i spegeln längre.
När jag ska gå och lägga mig är det värst. Jag försöker hålla mig vaken så länge som möjligt genom att kolla på film eller videor, tills jag tillslut är så trött att jag inte kan hålla uppe ögonen, och så somnar jag till ljudet. Detta är ju självklart ingen bra lösning, eftersom vissa dagar somnar jag efter klockan 4 på natten, och ska sedan upp 2 timmar senare. Detta påverkar så klart mitt skolresultat otroligt mycket, och jag somnar i skolan hela tiden. Men jag bryr mig inte. Jag ORKAR inte bry mig, så länge jag slipper vara ensam med mina tankar. Vill poängtera att jag har haft sömnproblem sedan barnsben och det tar cirka 3 timmar för mig att somna.
Om det finns något som heter kronisk depression så har jag fanimej det. Jag skulle inte kunna ta livet av mig, men jag önskar bara att jag försvann eller hamnade i en olycka Jag har gått till flera kuratorer och psykologer men alla är sjukt flummiga och förstår ingenting. Jag antar att detta är något slags sista försök. Det känns som att det enda sättet för att få det att ta slut är om det tar slut.
trött

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det låter besvärligt för dig att du försöker hålla isär dina olika kompisar. Du vill inte att de ska komma hem till dig och du vill inte att de skall träffas för att då vet du inte hur du skall bete dig, skriver du. Du skriver också att du inte vet vem du är när du är ensam med dig själv. Och när du är med dig själv verkar du också tänka skrämmande tankar.
Dessutom beskriver du sömnsvårigheter. När man sover så lite som du verkar göra blir allting svårt. Det blir då också svårt att tänka på samma sätt som när man är utsövd. Du skriver också att du gått till olika kuratorer och psykologer men att de har uttryckt sig på ett sätt som du haft svårt att känna att du kan ha nytta av. Så kan det nog vara ibland att man måste försöka hitta någon som man ”matchar” med.
Någon som du kan känna förtroende för och som pratar med dig på ett sätt som du kan ha nytta av. Jag vet inte om det är sådant som du sagt till de kuratorer och psykologer som du träffat. Ibland kan det vara så att man behöver försöka säga till om det inte känns bra. Då kan det bli något som man tillsammans kan hålla på med så att det kanske till slut känns bra och meningsfullt för dig också. Jag tycker inte att du skall ge upp om dina möjligheter att få hjälp.
Det låter på dina beskrivningar som att du behöver få hjälp så att du kan komma vidare i ditt liv och så att du kan sova och må bättre. Det finns hjälp att få men ibland kanske man måste våga pröva några olika hjälpare. Kolla upp på Vårdguiden var du kan söka hjälp. Du kanske kan börja på din vårdcentral. Där brukar det finnas psykoterapeuter som möter människor som har det svårt med sina känslor och tankar. På vårdguiden kan du också se vilka andra möjligheter det finns för dig att få hjälp.
Lycka till!