Tappat min empati efter våldtäkten
Hej
Efter att jag blev våldtagen för snart 3 år sedan har min personlighet ändrats otroligt mycket. Förstår att det även har att göra med puberteten osv, men så lite tillit jag har till män är inte hälsosamt. Detta har gjort att jag inte kan gå in i en relation med någon kille, verken romantisk eller platonisk. Efter incidenten tappade jag även extremt mycket av min empati till människor. Nu kan någon sitta och gråta framför mig och jag blir inte ett dugg berörd. Jag tycker att detta är extremt jobbigt och vet inte vad jag ska göra. Jag blir rädd för mig själv och önskar bara att allt tog slut. Jag berättade inte för någon om våldtäkten förrän 1 år senare, och då var det kanske 1 av 20 som trodde på mig.
Jag vet inte vad jag ska göra, för att prata med någon i min närhet är inget alternativ.
Matilda

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad bra att du ändå berättade! Det är svårt att berätta om våldtäkt. Våldtäkt är en i allra högsta grad traumatisk händelse som kan få stora konsekvenser för det egna känslolivet men också i nära relationer, som du beskriver. Du beskriver att du har ändrat personlighet så att du nu  är rädd för dig själv, att du förlorat mycket empatisk förmåga och tillit till andra framför allt män.
Att du inte blev trodd på när du berättade var, tror jag, också en väldigt negativ upplevelse. Vad händer med dig när andra inte tror på dig när du berättar om något så viktigt?
Du kan få hjälp för de problem du beskriver. Jag tycker du i första hand ska ta kontakt med  en ungdomsmottagning. De är vana att prata med ungdomar om liknade händelser.
Lycka till!