Mår dåligt i mitt hem
Hej!
Jag har en längre tid, i ca 2 år mått väldigt dåligt i mitt hem. Min pappa jobbar väldigt mycket och när han kommer hem från jobbet så är han väldigt trött och kan bli sur för det minsta lilla såsom att jag har kvar ett glas från gårdagen på mitt rum. Bråken kan i stort sätt handla om vad som helst. När min pappa blir arg så kan han dra i mitt hår, han kan ta hårda grepp på mig, han kan säga saker som att jag inte duger till och han slår och förstör grejor som finns i huset. Han kan även gå iväg ut och innan han gått ut så kan han säga saker som att "det här är den sista gången ni ser mig" När min pappa blir sur så kan han även ta ut det på min mamma och säga att "Hon inte försvarar honom" när han bråkar med mig och han kan säga andra nedvärderade saker. Dessa bråk brukar uppkomma relativt ofta och det har nu känts en längre tid att jag orkar verkligen inte mer. Jag vet inte vad jag ska göra för att när min pappa är glad så är han verkligen jätte god och hjälpsam och jag känner verkligen att jag älskar honom då, men när han blir sur så blir han som en helt annan person och kan putta mig, dra mitt hår eller öron, slå sönder saker, säga nedvärderande kommentarer, han kan även trycka upp mig mot vägen ibland och det har någon gång förekommit att han gett mig ett slag, Vad ska jag göra?
VS

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. Så här ska det inte vara. Din pappa är våldsam mot dig. Är han också våldsam mot din mamma?
Det är bra att din pappa också har en annan sida som du känner att du tycker om. Men den sidan av din pappa som slår, hotar och nedvärderar dig behöver hjälp så att detta upphör. Din pappa får inte bete sig så här och så här ska du inte behöva ha det.
Så vad ska du göra? Jag antar att din mamma inte förmått säga ifrån så det har hjälpt. Du måste tala med någon utomstående som kan diskutera situationen med dig och ni kan komma fram till vad man kan göra.
Socialtjänsten är de som kan hjälpa familjer med sådana här problem. Det kan kanske kännas obehagligt att vända sig dit men då ska man komma ihåg att socialtjänsten är till för att hjälpa. De kan hjälpa er familj med att hitta andra och bättre sätt att lösa konflikter på. Du kan läsa på länken här KollPåSoc om vad socialtjänsten kan göra. Du kan också själv ringa dem och då vara anonym om du vill.
Du kan också gå in på BRIS hemsida och boka tid för telefonsamtal med kurator där. Då kan du också vara anonym.
Annars kan du vända dig till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun.
Men dröj inte. Alla i familjen kan må bättre av att få hjälp med detta.