Hela familjen tänker på vikten
Hej BUP.
Jag har på senaste tiden märkt små saker som kan indikera att min syster håller på att utveckla en ätstörning. Vågen flyttar på sig lite varje dag, hon hoppar över måltider ibland och helt plötsligt har hon börjat träna en massa. Hon är inte på något sätt överviktig, enda som skulle kunna vara är att hon har tävlat i dans innan men slutade för några månader sedan och att det kanske fick henne att tänka mer på vad hon äter?
Iaf kan man ju kanske tänka, men fråga henne om det! Eller berätta om din oro för dina föräldrar, nästa problem!
Jag har under ungefär ett års tid valt att spy upp maten jag ätit. Jag äter mycket med tanken i huvudet att jag gör mig av med det senare, även om jag hellre skulle vilja ja bättre självkontroll och inte äta det från första början.
Vart jag vill komma med det här är, jag vet inte om hon har kommit på mig och därför börjat tänka i de banorna? Därför vågar jag inte berätta för mina föräldrar för att hon kanske berättar för mig, eller de märker beteendet i mig, och jag vågar inte fråga henne för då kanske hon konfronterar mig istället.
Jag önskar verkligen att jag bara inbillar mig, men jag ser dom små detaljerna så tydligt.
Och ytterligare är det ju också att min mamma (som är lite kraftigare än mig och min syster) på senaste tiden verkar försöka banta lite. Hon äter OCKSÅ mindre och så. Så jag vet inte om det är hon som väger sig en massa? Iaf ser jag beteenden hos alla och så har min pappa såklart också börjat prata om att han borde äta lite mindre då han börjat gå upp lite i vikt med åldern.
Min pappa och min mamma har nog helt hälsosamma syn på bantning, men om mina misstankar med min syrra stämmer vill jag inte att hon ska sjunka djupare innan någon annan märker, men det värsta i mitt liv just nu skulle vara att min familj fick reda om mig. Så BUP... vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att det värsta du kan tänka dig i livet vore om dina föräldrar fick reda på att du har det krångligt med maten. Samtidigt verkar du bekymrad över hur din syster har det och faktiskt över hur du själv har det.
Du skriver att du skulle vilja ha bättre självkontroll. Jag skulle gissa att det är något som du kanske har funderat en del över. Hur det kommer sig att du har svårt att känna att du kan känna dig nöjd med dig själv. Och att det är känslor och tankar som du kanske försöker kontrollera genom att försöka kontrollerad dig själv med vad du äter.
Du skriver att du inte vill att din syster ska konfrontera dig med att du också har det svårt med maten. Det låter som att hela din familj just nu håller på med mat och hur man kan äta mindre. Kanske skulle det vara möjligt att ni alla tillsammans pratar om hur ni skall tänka kring mat och hur skall kunna stötta varandra.
Du kanske också skulle ta kontakt med till exempel ungdomsmottagningen där du bor. Där skulle du kunna få hjälp med att tänka om hur du har det och hur du kan förhålla dig till din syster och till din familj. Vad man kan prata om och så vidare. Det viktiga jag vill förmedla till dig att du ska försöka att inte vara ensam med dina tankar och känslor. Du behöver någon att prata och tänka med om det du skriver om och hur du har det.
Lycka till!