Provocerar fram panikattacker för att känna
Det känns som att något är fel på mig. Jag provocerar fram panikattacker för att känna något och är så van vid att må dåligt att jag anstränger mig inte ens att må bättre. Jag har innan haft självskadebeteende. Det har varit svårt hemma med en ostabil pappa som kan vara snäll en stund och sedan helt plötsligt vara den elakaste människan på jorden. Jag tror att han har asperger syndrom. Jag känner tom innuti och jag vågar inte låta folk komma nära mig för jag är rädd att de ska skada mig. Vad ska jag göra? Är något fel på mig?
Tjo

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att det känns som något är fel på dig. Det är bra att du tar den känslan på allvar. Kanske finns det något du inte känner igen hos dig själv eller tycker är konstigt. Du skriver om tomhetskänslor och att du provocerar fram panikattacker för att känna något. Du är också rädd för andra, att de ska komma för nära och skada dig.
Jag tror att det du beskriver är reaktioner på något du varit med om. Du beskriver din pappa som ibland den elakaste människan på jorden. Det är starka ord. Vad är det han gör? Vad är det han säger? Du skriver inget om detta men jag tycker du ska prata med någon om det. Du kan ringa anonymt både till Bris och Socialtjänsten.
Det låter som du behöver skydd? Kan någon annan vuxen person i din närhet skydda dig? Många gånger och ofta i familjer med ”ostabila” pappor är man inte så benägna att hjälpa sina barn av risk att hemförhållanden ska avslöjas. Jag hoppas det inte är så hos dig, för de problem du beskriver tycker jag du ska söka och få hjälp för. Allvarliga tomhetskänslor, panikattacker och rädsla för att bli skadad är inte något du ska fortsätta att ha. Du skriver att du är så van att må dåligt så du anstränger dig inte att må bättre. Det är inte bra att vänja sig må dåligt! Ibland blir det så för man inte finner några sätt att må  bättre på. Så det var bra att du skrev till oss! Du bryr dig visst!
Om inte dina föräldrar kan hjälpa dig ta kontakt med BUP eller vårdcentralen tycker jag att du ska berätta för din skolkurator eller någon annan vuxen hur du mår och be hen hjälpa dig.
Lycka till!