Kan jag gå till BUP utan att de berättar för mamma?
Hej!
Jag tänker gå rakt på sak och säga att jag blev våldtagen för några dagar sedan och jag vet inte vad jag ska göra! Jag vill hemskt gärna ha kontakt med någon på BUP för att prata och bearbeta det för jag vill inte må såhär äcklig, blillig och smutsig som jag gör. Men jag är livrädd över att om jag börjar prata med en psykolog att hen kommer ta kontakt med min mamma och berätta om våldtäkten för jag är inte riktigt redo att berätta för henne än.
Så ja min fråga är; kan jag prata med en psykolog utan att hen berättar för min mamma?
S.L

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du ska ringa BUP och säga som du gör till oss att du inte är beredd att tala om detta med din mamma och fråga hur de ställer sig. Mottagningen gör då en bedömning av hur de kan göra.
Om du bor i Stockholm kan du också vända dig till Akutmottagningen för våldtagna. På andra ställen i landet kan finnas liknande. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Hos Tjejjouren kan du få stöd online.
Men ring till BUP och hör efter först.
Lycka till!