Orkar inte bo hemma längre
Hej.
Jag orkar inte bo hemma längre. Jag hatar det och det börjar ta på mig psykiskt. Min mamma har en rätt våldsam man, han har slagit henne och mig och min bror förr och skriker hela tiden.
Han slår oss inte ofta, men han skriker och har blivit så trött på det. Har försökt snacka med min mamma om att flytta men hon vill inte och min bror vill inte heller. Jag har seriösa tankar på att rymma hemifrån hela tiden, och skulle helt ärligt hellre bo på gatan ibland. Jag har försökt snacka med min mormor om att bo där men hon vill inte det, och jag är rädd att en dag så kommer jag få nog av det här, för jag har ingenstans att gå.
Jag vill inte bo i fosterhem, och vill inte gå till polisen för oavsett hur hemskt det är här så vill jag inte det och skulle fått för dåligt samvete.
Jag är snart 16, så jag har liksom inte direkt pengar eller så, jag har ingenting. Men jag kan verkligen inte bo här längre. Jag orkar inte det.
Hur ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag kan verkligen förstå att du tänker på att fly från din påfrestande hemsituation. Att rymma är tyvärr inte en hållbar lösning men det vet du naturligtvis. Frågan är om din mammas man kan ändra sitt oacceptabla beteende? Han skulle behöva förstå att han behöver hjälp med att hantera sitt humör på ett bättre sätt. Att du skriver att han inte  slår er så ofta betyder att detta blivit en vardag för dig. Att det händer en gång är fel. Att det händer flera gånger är så himla fel det bara kan bli.
Vilken tuff situation du och din familj befinner dig i. Ens hem ska ju vara en trygg plats där man ska kunna ladda batterierna och kunna bara vara. Inte behöva gå och vara orolig och undra när nästa slag kommer eller nästa utskällning.
Din mamma är säkert rädd för vad som skulle hända om hon kastar ut honom. Hon skulle behöva stöd att markera att detta inte är ok. Om han inte ändrar sitt beteende så kan han inte bo kvar. Att gränsen för vad som är okej redan har passerad flera gånger om.
Är det någon vuxen som du berättar för hur du har det? Som vet vad du och din bror går igenom. Jag kan förstå att det är ett stort steg att berätta men du skulle behöva ta det steget. Du vill inte gå till polisen, men det finns ju andra alternativ.
Att detta påverkar hur du mår psykiskt är inte alls konstigt. Frågan är vad du behöver för att orka stå ut. Bris känner du säkert till. Jag funderar på om det skulle kunna vara en lösning att chatta och få stöd och tröst att hantera din vardag. Tjejzonen är också ett alternativ som är bra. Där går det också att chatta och de är intresserade av att höra hur du har det. Ta chansen och sök hjälp så inte du börjar må ännu sämre än vad du redan gör.
Du är 16 år och längta efter att bo någon annanstans. Det är klart att du längtar efter lugn och ro. Du har ingen inkomst och är kanske inte redo för ett eget boende. Fosterhem eller familjehem som det kallas nuförtiden kanske inte är ett alternativ men det kanske finns andra alternativ du inte tänkt på. Synd att din mormor inte ville att du skulle bo där annars brukar släkt och vänner vara den första möjligheten att kolla upp om man inte trivs hemma. Om det inte är permanent kanske det går att bo där någon helg för att vila från allt bråk. Koll på soc är en bra hemsida där det står en del vad socialtjänsten skulle kunna hjälpa dig med.
Bra att du skrev till oss och lycka till!