Hur ska mina föräldrar förstå?
Jag vill inte leva. Men jag vill inte dö heller, jag vågar inte dö. Mina föräldrar tror inte att jag mår så dåligt, eller så förstår de bara inte. Jag skär mig själv och kämpar med att inte kunna äta ibland. Förra året vägde jag bara XX kg, men ingen såg att något var fel på mig. Jag ser nästan ingenting att leva för, och mina dagar är tröttsamma och det känns onödigt att gå upp vissa dagar. De flesta dagar låtsas jag att jag är glad, men det är så svårt-jag orkar inte längre. jag har ingen att prata med. Hur ska jag göra för att få mina föräldrar att förstå hur dåligt jag mår, och be de att kontakta någon? Jag brukade gå till kuratorn, men jag har bytt skola och känner mig inte lika bekväm med mina nuvarande kuratorer. Hur gör jag för att må bättre?
Elizabeth

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev till oss!
Så bra att du vänder dig hit för att få någon att prata med. Jag hoppas jag kan peppa dig att söka bra hjälp. Din tanke att dina föräldrar kan hjälpa dig att kontakta någon håller jag absolut med om.
Men jag vet att det kan vara svårt att berätta om hur dåligt man mår för föräldrarna. Du behöver nog avvakta ett passande tillfälle när det är lugnt och inte är irriterad stämning. Om du säger att du vill tala med dem båda i lugn och ro så kan det bli en bra start för att ni ska prata tillsammans.
Dina föräldrar förstår knappast hur du har det om du låtsas att du är glad. Försök i stället att helt enkelt säga att det känns svårt att äta ibland och att du är orolig över det. Du kan också berätta att du skär dig och visa dem om du har några märken. Du behöver förmodligen inte säga så mycket till en början, de kommer säkert att börja fråga dig när de förstår att det är allvar och inser att du behöver hjälp. Om de inte skulle reagera med att hjälpa dig så ska du vända dig till någon annan vuxen som du har förtroende för, en släkting, granne, lärare t.ex.
Vet dina föräldrar om att du gått till kuratorer? Berätta för dem att du har försökt men inte tycker det känns bra med dem. Du kan också visa ditt brev till oss för din kurator för att kunna få hjälp att  komma vidare.
Medan du förbereder dig så vill jag tipsa om ett par sajter som kan vara till hjälp: ShedoTjejzonen och Snorkel. Jag bifogar  också ett par texter från oss som är bra att läsa.
Varmt lycka till!