Stressar upp mig för mycket

Hej, 

Jag är en tjej på 12 år. För ett tag sedan började jag bli stressad och jag trodde ett tag att jag hade asma, jag började få svårt att andas och symtomen stämde. Men det var bara att jag hade stressat upp mig för mycket. Jag vet inte hur man gör, hur slutar man stressa upp sig? Nu när det är nationella prov också.

En stressad hen

BUP svarar:

Hej!

Tack för din viktiga fråga om stress och vad man kan göra för att inte stressa upp sig.

Du kan ha rätt i att stress kan ge känsla av andnöd, men  jag tror det är viktigt att också först kolla upp så det verkligen inte rör sig om astma eller någon annan kroppslig orsak.

Många unga i din ålder kan känna av både oro och stress. Det är mycket vanligt att unga upplever att skolan, betyg och provskrivningar kan väcka mycket stress.

När kroppen känner av stress så aktiveras vårt nervsystem som i sin tur ger upphov till flera reaktioner i kroppen. Man kan känna av olika magbesvär, känsla av andnöd, huvudvärk, spända axlar m.m.

Stress kan också göra så man blir mer irriterad än vanligt, man kan också lättare känna sig ledsen för saker.

Allt detta är normala reaktioner på någon form av stress. Men om man tycker att stressen inte går över och släpper av sig själv så är det en signal på att man bör ta hjälp av en vuxen för att må bättre igen.

Om man kan prata med sina föräldrar och berätta att man känner sig stressad och inte kan bli av med känslan, så kan det vara ett viktigt första steg.

Om du känner att mycket av din stress verkar komma vid prov och krav på skolarbeten så kan det också vara till hjälp att prata med sin mentor eller en lärare.

Då kan läraren ofta hjälpa till med olika lösningar för en i skolan så att man inte behöver känna sig lika stressad över skolarbeten.

Om du tycker att det kan känna svårt att prata med dina föräldrar om hur du mår så kan man ha hjälp av att prata med skolkurator eller skolsköterska om det.

För att hjälpa kroppen att lättare slappna av vid känslor av stress så är det ofta till hjälp att göra positiva aktiviteter. Till exempel att träffa vänner, göra saker du tycker är roligt.

Man brukar också må bättre av att röra på sig, till exempel börja med någon sport eller dans. Det är också viktigt att komma i säng på kvällarna så man får tillräckligt med sömn. Att äta regelbundet är också viktigt för att må bra.

Om det känns svårt att prata med någon kan ett första steg vara att chatta anonymt. På Tjejzonen, Killfrågor och Bris kan man få stöd om man mår dåligt. De chattar med ungdomar vissa dagar och tider.

Ta hand om dig!

Hitta mottagning
Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta