Varför känner jag så här?
ingen har varit elak mot mig men ändå känner jag mig så ledsen som att någon går runt och säger hur värdelös jag är. Varför känner jag såhär och hur ska jag bli av med känslan att jag vill försvinna?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev till oss!
Tack för ditt korta med tydliga brev. Jag förstår det som att du  har en känsla av att någon annan, eller andra, tycker att du är värdelös men att det faktiskt inte finns någon som varit elak. Det blir du naturligtvis ledsen av. Du frågar var känslan kommer ifrån. Och om verkligen ingen annan varit elak, sagt eller gjort någon elakt eller på annat sätt fel eller orättvist mot dig så kanske det är du själv som bär på känslan att vara värdelös? Och bakom den känslan kan det finnas många orsaker som bidrar.
För att reda i det och bättre förstå vad det handlar om så behöver man prata om hur det känns. Det är bra att vrida och vända på sina tankar och känslor och ha någon som lyssnar och kanske ställer frågor eller kommenterar. Den person man väljer att prata med (oftast är föräldrarna bäst) behöver vara en person som kan lyssna till slutet. Fast kanske vill man bara berätta lite i taget – det är också helt ok.
Många gånger räcker det – många säger att det har hjälpt att bara sätta ord på sina funderingar. Men ibland kan det leda till att man ändå inte förstår och känner sig låst och då är det dags att söka hjälp hos professionella. Jag vill tipsa om Ungdomsmottagningen där du bor eller skolkuratorn. Hos ungdomsmottagningen kan du komma alldeles ensam om du vill.
Det kan också vara bra att se vad webben har att erbjuda. Då handlar det inte om att gå till en mottagning utan om texter och brev som andra i liknande situationer befinner sig i har skrivit eller chattat om. Jag föreslår ungdomsmottagningen,Tjejzonen och Snorkel .
Lycka till!