Känner mig paranoid och hör viskningar
Hej, hur behandlar ni patienter med eventuell schizofreni? Jag har haft hallucinationer och är extremt paranoid hela tiden och hör viskningar från nedaför mitt fönster och genom ventilen på toan. I natt har jag inte fått sömn pga paranoia och viskningar. Vill bara veta om jag hade blivit iväg skickad till mental sjukhus direkt om jag hade gått till BUP o sagt att jag hör viskningar och att saker som inte ska röra på sig rör på sig...
Eventuellskitz

BUP svarar:
Hej!
Först av allt vill jag ta upp att röster eller synhallucinationer faktiskt inte är så ovanligt som man själv ofta kan tro. Det är många som kan ha dessa upplevelser utan att det alls behöver vara tecken på psykossjukdom eller schizofreni.
Att drabbas av det kan vara en mycket skrämmande upplevelse. Det tär ju ofta på en att känna sig väldigt rädd hela tiden. Mötet med vården vid dessa besvär är dock mycket mer odramatiskt än det kan kännas att drabbas av det här eller att våga prata om det.
Jag tror att många människor precis som du kan känna stor oro för att berätta om hallucinationer och paranoida känslor.  I många filmer och böcker så skildras skräckfyllda berättelser om mentalsjukhus, särskilt från förr i tiden.
Idag är mötet med vården något helt annat. Vården är dessutom alltid frivillig med mycket få undantag. Undantag med tvångsvård kan ske vid akut fara för eget eller andras liv.
Så svaret på din fråga är nej, du blir inte skickad till något "mentalsjukhus"om du berättar om att du hör och ser saker.
Jag blir dock bekymrad av att höra att du inte kunnat sova bra senaste tiden. Att du kan sova bra på nätterna är mycket viktigt i det här läget för att den psykiska sårbarheten inte ska öka och du kan riskera förvärrade symtom.
Det är därför viktigt att du kan få en snar tid för läkarbedömning. Du kan kontakta BUP eller gå till din vanliga vårdcentral som ofta har "drop-in" för akuta tider så man inte ska behöva vänta i flera veckor på en bokad tid.
En läkare på vårdcentralen kan också hjälpa till att utreda så man inte har fått någon kroppslig obalans som bidrar till att du har fått de här problemen. Om man först vänder sig till vårdcentralen så kan läkaren också hjälpa till att skriva en remiss till BUP när man behöver det.
Jag tycker inte du ska behöva går runt och oroa dig eller vara rädd för att kontakta vården. Jag tycker det verkar synd om du ska behöva lida av det här när du kan ta hjälp, din oro kan säkert minska om du får hjälp att utreda vad det verkligen handlar om.
Ta hand om dig!