Min mamma måste städa hela tiden
Hej
Jag är en tjej som har stora problem med min mamma som är sjuk i huvudet. Hon har och har alltid så länge jag levt haft fobi för smuts och sånt så hon städar hela tiden, vi måste ha rena kläder så fort vi går in i huset, jag får aldrig ta hem kompisar osv. Det har hänt flera gånger att jag gjort något snesteg kanske (man får alltid passa sig med vad man gör när hon är i närheten) och hon lackar ur totalt. Nu sitter jag ensam sedan fem timmar tillbaka i mitt mörka rum efter att ha haft det största bråket någonsin när jag inte hade rollat av mina kläder efter att ha klappat på vår kanin. Mamma frågade i vanlig ordning om jag gjort det och jag sa ja för att inte skapa bråk. Sedan kom hon på min vita lögn och allt slutade i att hon puttade ner mig i soffan och höll för min mun när jag skrek på pappas hjälp samtidigt som hon slog till mig. Jag skrek sedan när pappa inrusat att hon var en idiot och jag sparkade efter henne, jag kunde inte hantera min rädsla och ilska så allt bara bubblade över, blev nästan rädd för mina egna känslor, men fick bara nog helt enkelt. Ingen vågar säga emot mamma och hon får med pappa på sin sida eftersom att ingen vågar gå emot. Alla i familjen har ätit utan mig och jag har bara legat här och inte ätit på 7 timmar eftersom jag inte vågar visa mig i huset.
Sånthär har hänt innan men kanske inte såhär grovt, men ändå så jag mått skit. Vet inte vad jag ska göra och jag vill verkligen inte se min äckliga mamma mer, jag klarar inte av att bo kvar. Vad ska jag göra? Vill inte prata med typ skolsköterska i riktiga livet för det skulle jag aldrig våga, vet inte vad mamma skulle göra med mig när hon får veta...

BUP svarar:
Hej
Vilket bekymmer samt läge du befinner dig i. Bara det att du inte kan ta hem kompisar är ett tydligt exempel på vilken påverkan din mammas rädsla för smuts har för dig och din familj. Det måste vara oerhört påfrestande att hela tiden ta hänsyn till hennes fobier. Att ständigt byta kläder och behöva rolla dina kläder efter att ha klappat din kanin. Härligt att du i alla fall kan få ha ett husdjur. Inte konstigt att du tar och använder dig av en vit lögn ibland.
Att du reagerar med ilska efter att ha blivit slagen är inte något som du ska må dåligt över. Det är ju din mamma som gjort fel då hon blev så arg. Att ditt tålamod börjar ta slut är inte alls konstigt när du hela tiden måste anpassa dig efter din mammas regler. Det är klart att dina känslor bubblar över och din tålamod är på väg att ta slut.
När din mamma inte är i närheten, kan du och din pappa prata om hur ni har det? Att du får känna att det inte är något fel på dig och vad du känner och tänker. Att det är okej att få känna att du inte orkar mer. Att din mammas beteende har gjort att du har svårt att tycka om henne. Att du får stöd av din pappa.
Din mamma skulle behöva få hjälp att bli av med sina fobier. Att försöka motivera henne att ta emot hjälp skulle kanske inte vara din uppgift utan mer din pappas eller om det finns någon annan som din mamma har förtroende för som hon skulle lyssna på. Men att hon skulle behöva hjälp är uppenbart.
Mitt i allt är du säkert orolig för din mamma och skulle vilja att hon fick hjälp så ni kan leva mer normalt hemma liv. Kan du och din mamma ha stunder tillsammans som är fina eller har hennes problem gjort att ni inte har någon bra relation just nu? Ni skulle behöva eller rättare sagt din mamma skulle behöva hitta ett sätt att försonas och be om ursäkt efter era bråk. Att vara på sitt rum i flera timmar är ju inte bra och att inte våga sig ut.
Vi brukar rekommendera samtal och det gör jag även nu.  Jag tror att du skulle må bra av att prata med någon utomstående, där du känner dig fri att bara ösa ut dig vad du går och bär på. Utan att din mamma skulle behöva veta detta och du du är rädd för hennes reaktioner. Om skolsköterskan inte är ett alternativ skulle du kunna träffa sin skolkurator eller kanske ta kontakt med ungdomsmottagningen. Bifogar en länk till ungdomsmottagningen  .
Lycka till och tveka inte att söka hjälp!