Mått dåligt både hemma och i skolan
Hej!
Jag är en tjej på 14 år. Jag har mått dåligt både hemma och i skolan u flera år nu. Jag tror mest att jag är stressad, både över skolan och över saker hemma. Jag blev mobbad i tre år, precis så lång tid det tog att knäcka mig... för kanske ett år sen så började jag störtgråta mitt i skolan för att jag inte hittade mitt sudd. Jag fick gå till vilorummet i en halvtimme och lugna ner mig. Hemma har jag blivit så lättretlig (mest på mamma) så jag skriker varannan sekund även fast jag inte vill. Jag söker nätet efter ett efter skolan-jobb bara för att inte behöva gå hem och må dåligt. Jag har velat börja på teater ett bra tag nu men vi har inte hur mycket pengar som helst... När jag ska följa med en av mina kompisar hem så försöker jag stanna där så länge som möjligt och jag mår verkligen inte bra!
Vad borde jag göra?!
Julia

BUP svarar:
Hej!
Det är så sorgligt och hemskt att du blev utsatt för mobbning i tre långa år. Det är inte rätt och inte konstigt alls att du reagerat på det.Tvärtom måste du vara en väldigt stark person som orkat fortsätta gå i skolan och ha ork att träffa dina vänner.
Du skriver att det även har varit jobbigt hemma. När man gått igenom tuffa saker som mobbning så brukar det vara extra viktigt att känna att man har en förståelse hemma. Det hade varit bra om dina föräldrar kan koppla ihop att den stress och irritation du känner och ger uttryck för hemma kan hänga ihop med att du gått igenom tuffa saker.
Ibland kan föräldrar behöva bli påminda om att mobbning och andra svåra upplevelser tar tid att återhämta sig ifrån och så de till exempel inte ställer för höga krav på en hemifrån.
Med tanke på att du både haft det jobbigt i skolan och hemma så tror jag att du skulle kunna vara hjälpt av en professionell samtalskontakt.
På många sätt är det en styrka du har, att du har energi och driv att hitta på sociala aktiviteter för att må bättre, men det kan vara viktigt att du kan känna att du gör saker för att du vill det eller för att du mår bra av det.
När man vill aktivera sig hela tiden för att man så att säga vill undvika andra känslor och tankar som känns negativa för en, så kan det vara bra att få prata igenom mer om vad det kan handla om.
Via ungdomsmottagningen så kan man ha en egen samtalskontakt. Den behandlare man träffar där kan ge en råd om problem hemma, som hur man kan minska konflikter eller hantera andra problem som kan finnas i familjer.
Jag tror att du även kunde vara hjälpt av att prata igenom hur mobbningen kan ha påverkat dig, det kan hjälpa en så man kan få en egen ökad förståelse för sina känslor och reaktioner som kan ha efter man gått igenom svårigheter.
Var rädd om dig!