Vill kunna äta utan ångest
Hej!
Jag tänker hela tiden på mat. Hur mycket jag äter. Vad jag stoppar i mig och hur många kalorier det innehåller. Vet jag inte säkert så googlar jag eller kollar i en app jag har på telefonen. Jag försöker väga mig själv regelbundet för att kontrollera att jag inte gått upp i vikt eller om jag minskat. Jag vet redan att jag väger under min normalavikt gräns för min längd men jag vill inte gå upp. Jag vill gå ner i vikt och ganska mycket mer faktiskt. Varje gång jag är ute så jämför jag mig med andra tjejer och speciellt dom som är smalare än mig. Jag kollar på vad dom har som jag inte har. Typ smalare ben osv. Jag är inte nöjd med mig själv och hur jag ser ut. Jag har nog aldrig varit det. Jag ljuger hela tiden för mina föräldrar om maten och om hur mycket jag väger. Jag berättar för dom bär dom kommenterar på min vikt att jag inte vill gå upp utan att jag är nöjd eller att jag kan gå upp i muskler. Men det är inte sant. Jag är inte nöjd. Varje gång jag väger mig själv ochs er att jag har gått upp eller inte minskat tillräckligt mycket blir min ångest värre. Varje gång jag äter över min kalorigräns även om det bara är några enstaka kalorier över så blir ångesten värre. Varje gång jag äter någon "fearfood” blir min ångest värre. Jag försöker tvinga mig själv att äta normalt och att försöka njuta av maten. Men jag äcklad bara av mig själv. Det här tar över mitt liv och jag vill sluta men samtidigt inte. För jag vill inte behöva gå upp i vikt vilket jag vet att jag egentligen måste. Men jag behöver hjälp för att jag vill kunna äta min favorit mat igen och jag vill kunna njuta av att äta ”fearfoods” utan att känna mig tjock och få grövre ångest. Jag vet bara inte vad jag ska göra...
föredetta matälskare

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver problem som brukar hänga ihop med ätstörningar men för att kunna få en diagnos så behöver man alltid få en professionell bedömning först. Har du själv tänkt på dina problem som ätstörning?
Det finns ju också olika former av ätstörningar. Det kan yttra sig i form av att man har en undervikt men ändå upplever att man väger för mycket och därför på olika sätt försöker minska och kontrollera sitt näringsintag. Det är också mycket vanligt att man upplever stark rädsla för att äta vissa saker och har en stark upptagenhet i tankarna på mat och vikt.
Ofta kan man uppleva att hela ens vakna tid kretsar kring dessa ångestfyllda tankar och kontrollerande beteenden. Den stressen och bristen på näring kan medför att man kroppsligt, psykiskt och socialt blir alltmer sårbar ju längre dessa problem fortsätter.
En annan vanlig upplevelse vid ätstörningar är att man kan känna en stark "ambivalens"för att söka hjälp. Det kan upplevas som att en del av en själv är mycket rädd och vill till varje pris fortsätta hindra sig från att äta normalt, och en annan del av en själv som samtidigt inser att det man håller på med inte är bra för en, kanske till och med farligt...
Jag tycker därför att det är bra och modigt att du börjar lyssna till att en del av dig kan längta efter att kunna ha det på ett annat sätt.
En del kämpar sig ut ur ätstörningar på egen hand, men det kan vara så svårt att helt ensam stå emot de förvirrande och skrämmande tankar som kommer när man kämpar emot viktfobin. Därför brukar de flesta känna att de behöver stöd i någon form.
Du skriver att du inte har berättat hemma hur du egentligen mår och känner kring vikten och maten- skulle det kunna vara ett steg för dig att ta för att bli mindre ensam i ditt kämpande?
Det finns också möjlighet att söka stöd via Ätstörningszonen Men många känner att det är så pass krävande att gå emot sin rädsla och behöver få prata med någon öga mot öga. Det går att söka en egen samtalskontakt via ungdomsmottagningen
Ibland kan man hitta mer styrka och kraft att kämpa vidare av att också påminna sig om allt du längtar efter att kunna göra och känna om du inte hade samma ångest kring vikten och maten som nu.
Ge inte upp, du kan klara det! Andra har klarat det så du är inte ensam.