Ser och hör saker
Jag har börjat se saker och höra saker.
Det började med små saker jag hörde, typ en sms-signal. Vet inte hur många gånget på senaste tiden jag gått och kollat telefonen för att jag trott att det va ett meddelande, sen kom det som små viskningar. Det värsta av allt är synerna. Asså det är skitpinsamt och vem ska jag berätta för.
Det är inte solida personer eller saker jag ser, mer skuggor, och det ser ut som att folk går förbi utanför mina fönster och detta är runt 10ggr om dagen. Jag hör knackningar och skrapningar på dörrarna i huset fast att jag är ensam hemma.
likabarn

BUP svarar:
Hej!
Du undrar vem du ska vända dig till och för vem du ska berätta om det du hör och ser. Du tycker att det är pinsamt. Vad är det som är pinsamt? Är du rädd för att den du berättar för ska tycka att du är konstig eller inte ta ditt problem på allvar.
Du skrev till oss så det var ett bra steg att börja berätta. Bifogar två brev som andra har skrivit om ungefär samma sak vilket betyder att du inte är ensam om sådana upplevelser. Det kan vara skönt att veta att det inte bara är du som hör och ser saker.
Du beskriver att det är skuggor du ser. Att det inte är tydliga bilder. Är det bara när du är hemma som du ser och hör detta? Jag undrar förstås hur stort problem detta är för dig. Hur mycket detta påverkar din vardag. Har du blivit upptagen av att lyssna efter ljuden och kolla efter skuggorna? Har du svårt att inte låta bli att lyssna efter dessa ljud när du är ensam hemma eller kollat din mobil om du fått några meddelanden? Påverkar detta din sömn, din skolgång eller din kontakt med dina vänner? Om du är sysselsatt med något på fritiden hör du och ser du saker då? Det är viktigt att du på samma sätt som i ditt brev berättar så mycket du bara kan om det du hör och ser fast du tycker det är pinsamt.
Vem du ska vända dig till beror på hur stort bekymmer detta är för dig. Om du berättar för dina föräldrar eller någon annan vuxen kan ni tillsammans fundera på vart ni ska vända er. BUP har en åldersgräns på 18 år så beroende på när du blir myndig är detta kanske inte ett alternativ. Spontant skulle jag hänvisa dig till kuratorn i din skola. Skulle det vara möjligt att ta kontakt med hen? Din kurator kanske har träffat andra elever som haft liknande upplevelser. Om hen skulle göra bedömningen att du behöver samtala med någon annan får hen hänvisa dig vidare.
Lycka till!