Vill byta familj
Hej. Jag är en 13åring tjej utanför Norrtälje. Jag har bråkat extremt mycket med mina föräldrar och trivs inte alls i mitt eget hem. Jag vill bara inte leva längre. Eftersom min pappa har adhd så blir han så sur och tar ofta i hårt i min arm när jag gjort något. Jag har gjort en sjuk sak som jag mår jätte dåligt över men jag lovar att mina föräldrar inte bryr sig. Dom flesta jag pratar med säger bara att de kommer bli bra och att mina föräldrar visst bryr sig. Men jag är helt hundra om att de inte alls gör de. Min dröm e just nu bara att få flytta till en annan familj. För min tar inte hand om mig. Och jag lovar att jag märker att de gillar mina syskon mer. Alla jag pratar med säger bara att de inte ör sant men dehär är min uppfattning. Jag mår piss och mina föräldrarna bryr sig inte. Vad ska jag göra?
jag mår piss

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du tar upp en viktig fråga som handlar om när man tycker att man har det svårt hemma med sina föräldrar. Du beskriver hur tungt det känns för dig och att din pappa ofta tar för hårt i dig. Inte ens föräldrar får ta hårt i sina barn.
Du skriver att din dröm är att flytta till en annan familj. Det är ju socialtjänsten man måste vända sig till då. Du kan gå in på en sida som heter ”Koll på soc.”. Där kan du läsa om de frågor du har i ditt brev. Det låter också viktigt att du inte går runt ensam med de svåra frågorna du har.
Finns det någon vuxen i din närhet eller på din skola som du skulle kunna känna förtroende för och som du skulle kunna berättar för om hur du har det? Det kanske finns någon skolkurator på din skola eller en mentor som du kanske kan lita på. Då kanske du också kan få hjälp med hur du skall gå vidare med de frågor du har. När man har det som du har man rätt att få hjälp så att ditt liv kanske kan kännas lite lättare.
Lycka till!