Trött och ledsen
Hej bup
Jag har haft depression ( har tagit tabletter och allt sånt)i 4 men nu så går jag i 8 och jag är rädd för den ska komma tillbaka eftersom jag är alltid trött, jag har ingen motivation alls och jag är allmänt ledsen vad ska jag göra.

BUP svarar:
Hej!
Du har haft en depression tidigare och du är rädd att det ska bli så igen eftersom du nu känner dig trött, saknar motivation och är ledsen.
En depression kan bero på tillstånd i kroppen men också vara en förklarlig reaktion på hur man har det omkring sig.  Du berättar inget om hur du har det omkring dig nu. Om hur det är i skolan, hur det är hemma och med kamrater. Finns där något som kan vara en orsak till att du känner dig så här?
Du säger att du när du var deprimerad tidigare fick tabletter och allt sånt. Jag hoppas att du då också fick möjlighet att tala med någon om dina känslor och tankar.
Att tala med någon är också vad jag tycker att du ska göra nu.
Vet dina föräldrar om hur du mår? Det är bra om du kan berätta för dem så de kan ge dig stöd och se till att du får hjälp.
Du kan också vända dig till skolkurator eller till BUP tillsammans med dina föräldrar.
Det är också bra att gå till vårdcentralen och ta litet prover så att man kan utesluta någon kroppslig anledning som till exempel blodbrist. På vårdcentralen kan också finnas Första linjens barn och ungdomspsykiatri som man kan vända sig till.
Men vänta inte! Det är bättre att göra något nu!