Jättenervös och gråter
Hej BUP .Jag är en kille på 11 jordsnurr som har ett stort problem. Jag är jättenervös inför de nationella proven i engelska.Jag vet att jag har svårt för engelska. Jag mår dåligt och gråter på kvällarna för att jag är så rädd. Rädd att få F i betyg. I felan Vi bytte Engelskalärare 3 gånger på en termin! De gick igenom samma saker!! Nu går jag i 6 och har betyg. Är nervös. Vad ska jag göra?
Ps: jag vill inte gråta på nätterna och vill inte få F i betyg😰
LN

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Det är verkligen inte svårt att förstå hur jobbigt det är för dig att vara så nervös för de nationella proven i skolan. Jag vet inte om det kan handla om fler olika prov som du har i skolan. Det låter som att det är för tufft för dig i och med att du är så rädd att du gråter på kvällarna.
Det som är bra är att du inte måste ha det sådär. Att det finns hjälp att få så att du kan hantera din rädsla och din nervositet. I Stockholm finns det något som heter första linjens barnpsykiatri. Om du tillsammans med din mamma eller pappa kollar detta så kan ni se var ni har er närmaste sådan mottagning. Dit kan du och dina föräldrar ringa för att få hjälp med din jobbiga nervositet. De är mycket vana vi datt möte unga med sådana svårigheter som du beskriver.
Prata med dina föräldrar om hur du känner dig och du kanske kan visa dem det brev du skrev till oss. Sen kan ni tillsammans söka hjälp på 1:a linjen där du och dina föräldrar bor.
Lycka till!