Nationella proven skrämmer mig
Hej!
Jag har ett problem med skolan. Jag går i nian och just nu har jag höstlov, men veckan efter så har jag nationella prov och det skrämmer mig så mycket.
Och inte att jag inte kommer att klara det, men jag har sån sjuk ångest över att sitta i ett tyst klassrum med andra elever.
Jag har fått panikattacker i klassrum och har missat mycket av skola pga det, och nu har jag ett avtal med rektorn och lärarna att jag får sitta längst bak och själv i varje klassrum, så jag kan vara med på lektioner.
Anledningen varför det är så jobbigt är för att jag har ofta ont i magen och då fokuserar jag bara på det och sen börjar jag få panik och sen känns det som att alla märker och då måste jag ut, och det har hänt flera gånger att jag bara gått ut från lektioner pga detta.
Jag klarar verkligen inte av de här muntliga nationella proven, för jag kommer få ångest och panik över det, men vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte missa nationella proven då de är viktiga, men jag känner psykiskt att jag inte kommer att klara det.
S

BUP svarar:
Hej!
Din rädsla har blivit så stark att du missat mycket skola. Skolan har försökt att hjälpa dig men det har inte varit tillräckligt.
Många kan känna igen sig i hur jobbigt och skrämmande det kan vara att få panikångest.
När man känner så stor stress och rädsla så att man får panikkänslor har rädslan vuxit sig alltför stark och den enda utväg man ser är att så mycket som möjligt komma ifrån och undvika det man är rädd för. Men just att undvika den skrämmande situationen gör att rädslan för den blir större. Det blir en ond cirkel.
För att bryta detta kan det vara bra och nödvändigt att få professionell hjälp. Och det finns bra hjälp att få.
På vårdcentraler finns ofta Första linjens barn och ungdomspsykiatri dit du tillsammans med dina föräldrar kan vända dig för att få sådan hjälp. Du kan gå in på vårdguiden för att se var Första linjen finns där du bor. Ni kan också kontakta BUP.
Försök! Så här besvärligt ska du inte behöva ha det.