Blir konstant felkönad
jag mår extremt dåligt men jag vågar inte prata med någon. det senaste året har jag bara haft ”urges” att skada mig själv cirka två-tre gånger i månaden, men nu är det minst två-tre gånger i veckan. jag är helt misslyckad. jag kan inte kocentrera mig i skolan längre. förra året ansträngde jag mig till utmattning och fick A i 7 ämnen, nu mår jag piss för att jag fick D på ett matteprov. jag älskar mina vänner, men jag är alltid den som ska fixa allting. det är jag som vet vad man ska säga och hur man får någon och må bättre. en är deprimerad och en har ett hemskt liv hemma. och vår coping mechanism har blivit vodka. vi dricker ofta på helgerna, men aldrig på fester. jag är rädd för hur gott jag tycker det är. jag har börjat i en ny klass och ingen av mina kompisar går i den. jag vågar inte skaffa vänner för att jag är för rädd för människor. dessutom går ett par mobbare som är inriktade på mig och mina kompisar där, och de får alla (även äldre och yngre klasser) att hata specifikt oss. dessutom blir jag konstant felkönad av lärare, vissa elever och mina föräldrar. jag har skrivit ett brev till dem (mina föräldrar) och de har bara ignorerat det. de skriker på mig hela tiden och tycker att jag gör fel hela tiden. min mamma har börjat försöka tvinga på mig feminina grejer, som smink och bh:ar, vilket hon aldrig har brytt sig om att jag inte har haft förut. dessutom kallade hon mitt namn fult. jag mår verkligen så dåligt att jag stannar hemma och minst en gång i veckan och säger att jag har migrän. är det normalt att må så här?
bandito

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Nej, jag tror inte det är normalt att må så dåligt som du beskriver. Du anger två anledningar -du blir felkönad av lärare, vissa elever och dina föräldrar. Du blir dessutom mobbad i skolan, vilket är allvarligt. Så du har en besvärlig situation både hemma och i skolan.
Du behöver hjälp med detta. Kanske är det enklast att börja med skolan? Mobbning är uttryckligen förbjudet och skolan har skyldighet att hjälpa dig. Du ska berätta för någon lärare, skolkurator eller annan personal i skolan och de är skyldiga att på en gång hjälpa dig. Du kan läsa mer om detta på Vårdguiden.
Jag tror också du behöver någon som hjälper dig med hur dina lärare ska uppfatta dig. Jag vet inte hur mycket dina lärare förstår och om du berättat för dem hur du vill bli uppfattad? Detta borde du kunna prata med din kurator eller huvudlärare och få hjälp med. Hur du blir uppfattat och benämnd påverkar ju eleverna också.
Det hade varit bra om du kunde få hjälp av dina föräldrar men de verkar inte riktigt förstå. Jag läste en artikel om könsdysfori – ”Hur pratar man med sitt barn om könsidentitet”. Den kanske du kan be dina föräldrar att läsa? Jag tror du måste informera dem. Du kan också be dem läsa på Vårdguiden om könsidentitet. Information kanske inte löser allt för de är ju vana att se dig på ett viss sätt och det kan vara svårt för dem att förstå att du uppfattar dig själv på annat sätt.
Jag tänker att också du behöver någon att prata med om alla de problem du nämner, både i skolan och hemma. Du kan ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. De är vana att prata både om mobbning och könsidentitet.
Lycka till!