Måste mina föräldrar veta om våldtäkten?
Hej, jag försökte för några månader sen ta livet av mig och har sen dess vart inlagd några gånger och har nu fortsatt kontakt med bup och ska ha min första psykologtid om några veckor. Mina föräldrar vet om alla anledningar till varför jag mår såhär förutom en, och det är om en våldtäkt. Om jag berättar om det för min psykolog, kommer hon/han att berätta vidare om att jag blivit våldtagen till mina föräldrar? Mina föräldrar vet om att jag är självmordsbenägen men inte om den anledningen just.
fundersam

BUP svarar:
Hej Fundersam!
Tack för ditt brev. Du ställer en konkret fråga men tyvärr kan jag inte svara lika tydligt som du önskar.
Att berätta eller inte berätta är en fråga som man överväger när det gäller någon i din ålder. Du är vuxen nog att ha din egen integritet.
Å andra sidan har du varit (eller är kanske fortfarande) utsatt för något skadligt och då har man som behandlare skyldighet att föra detta vidare till din vårdnadshavare. Detta är en lagstiftad skyddsaspekt som är till för din egen skull.
Kan du själv tänka ut vilka konsekvenser det skulle få om dina föräldrar kände till våldtäkten? Skulle deras vetskap utgöra en fara på något sätt för dig? Skulle de ställa dig till ansvar för vad som hände? Skulle det påverka ditt liv eller din frihet?
I så fall kan det finnas skäl för psykologen att inte berätta för föräldrarna.
Eller är du orolig att göra dem förtvivlade?
Men om det å andra sidan finns risk för ett nytt övergrepp, så skulle psykologen kunna bedöma det som viktigt att föräldrarna kände till vad som hänt. Också detta för att skydda dig.
Som du förstår så finns många överväganden som psykologen behöver göra. Men utifrån att övergreppet är en så viktig del i ditt mående så är det oerhört viktigt för dig att det finns med i behandlingskontakten för att detta trauma inte ska ligga kvar och få dig att må dåligt.
Jag föreslår ändå att du, utan att behöva nämna vad, berättar för psykologen att det finns ytterligare en anledning till att du mår så dåligt, men att du tvekar att berätta detta.
Berätta också, om det är möjligt, om dina farhågor för vad det skulle medföra om du skulle berätta. Då kan psykologen diskutera detta med dig och förhoppningsvis göra dig trygg nog att verkligen berätta allt om bakgrunden.
Men detta är till sist ett övervägande som din behandlare måste göra utifrån den situation som gäller då. Jag kan bara önska att du får en förtroendefull kontakt och att du på det sättet kan komma över dina svårigheter.