Vill prova medicin
Hej,
Jag har haft depression och ångest i snart 4 år, och är 14 nu. De senaste månaderna har jag haft mycket värre ångest än vanligt, det är svårt att ta sig igenom skolan och får ångestattacker nästan dagligen. Jag har pratat hos umo, hos skolkuratorn och hos er, men inte sett någon förändring. Jag skulle vilja testa medicin för det blir verkligen ingen skillnad och jag behöver något när det blir som allra värst, annars skadar jag mig själv eller tar sönder saker. Men jag har ju ironiskt nog ångest över att för det första starta en terapi session igen, men framförallt att be om medicin. Om jag säger ”jag vill prova medicin”, kommer det en läkarbedömning då eller tar ni det som att jag bara vill ha droger utskrivet?
Mvh/
jag behöver medicin
The useless lesbian

BUP svarar:
Hej
Vilken kämpe du är! Du har sökt hjälp och upplever nu att allt blivit värre igen. Tufft läge för dig och din familj.
Jag kan verkligen förstå att du funderar på hur din ångest ska minska och vad som skulle göra att du skulle känna dig lite gladare, nu när du har det så jobbigt. Att få ångestattacker varje dag måste vara oerhört jobbigt för dig.
Det är superviktigt att du får tillbaka hoppet om att livet kan bli bra igen. Att må dåligt i fyra år är en lång tid för alla och speciellt om man är så ung som du är.
Jag hoppas att du ändå har stunder på dagen då det känns lite lättare att leva. Passa då på att njuta så mycket du bara kan och ladda batterierna, så du orkar med skolan och att träffa dina kamrater.
Har du pratat med dina föräldrar runt din önskan om att vilja prova medicin - vad säger dom?
Jag kan tänka mig att samtal också kan komma att behövas i kombination med medicin om det blir ett sånt beslut. För att diskutera eventuell insättning av medicin så behövs det göras en ny aktuell bedömning hur du mår. Om du sedan vill diskutera medicinering behöver en läkare träffa dig. Den saken är helt klar.
Frågan är nu vem du ska vända dig till. Du har ju haft kontakt med din skolkurator, en kontakt inom barn- och ungdomspsykiatrin och även på ungdomsmottagningen.
Om det var någon du och dina föräldrar fick och kände lite extra förtroende för - skulle det gå att återuppta någon av dina gamla kontakter och gå via dom? Eller ska du och dina föräldrar välja att få tid hos någon annan?
En annan faktor är hur snabbt ni kan få en samtalstid.
Jag blev nyfiken på att du inte sett eller upplevt någon förändring efter era samtal. Har ni pratat om det du tycker är viktigt?
Har du klarat av att vara så öppen du bara kan med hur du mår och vad som du tror gör dig ledsen och orolig?
Det krävs ett bra samarbete mellan dig och den du samtalar med. En öppenhet från dig och en nyfikenhet från den som du möter och även mycket tålamod. Det är inte ovanligt att det krävs en hel del samtal för att en förändring kan ske. Ett bra tema som vore bra att veta mer om, är vad som gjort att din ångest har ökat den senaste tiden.
Vad har förändrats?
Hur kan man förstå det?
Lycka till!