Hur slutar jag riva mig?
Hej!
Jag har i ca 6 år skadat mig själv genom att riva på mina över armar med mina egna naglar. Detta låter kanske inte så farligt men det gör riktigt ont, svider och blöder ganska ofta. Jag har försökt sluta men klarat max 1 vecka och sedan börjar jag igen..
Hur kan man sluta med självskadebeteenden? Några tipps? Vill verkligen sluta men har blivit som en vana jag inte kan styra över.. Vore jätte tacksam över svar!
Den som är desperat efter hjälp

BUP svarar:
Hej Desperat efter hjälp!
Tack för ditt brev till oss. Du  har haft ditt skadebeteende länge och har inte kunnat sluta själv.
Det är tydligt att du behöver professionell hjälp att för kunna avstå och det får du i första hand via vårdcentralen. Där kan du få hjälp antingen hos en behandlare på plats eller en remiss från läkaren till vuxenpsykiatrin.
Under tiden till första besöket så föreslår jag att du går in på sajten shedo där man har tips på alternativa beteenden att ta till när man känner att man inte kan hejda sig. Där finns också information om självskadebeteenden ur andra aspekter som jag tror att du kan ha bra användning av.
Lycka till!