Spy är ett enkelt sätt att kontrollera sin kropp
Hej, för några månader sen insåg jag att spy är ett enkelt sätt att kontrollera sin kropp. Man får bestämma själv över matintaget och i början mådde jag riktigt bra över detta. Såklart ville jag inte att någon skulle veta då jag var orolig för folks reaktioner men jag tyckte själv om de, framförallt när jag såg att det blev skillnad på vågen. Jag tyckte om att fokusera på mig själv. Tänka på vad jag åt och inte åt. Dock började det bli lite utmattande efter ett tag. Nu får ångest inför måltider då jag vet att jag kommer känna ett behov att spy efteråt och efter det kommer jag få ännu mer ångest. Jag klarar inte skolan lika bra och jag är bara med mina vänner i skolan, annars är jag instängd på mitt rum. Jag vill kunna prata med någon men det känns som vem jag än pratar med så kommer personen berätta det för mina föräldrar och dem har inte tid för mig just nu då de måste fokusera på att mamma mår dåligt. Nu undrar jag bara vad ska jag göra? Hur ska jag ta mig ur denna onda cirkel?
Kul mitt liv är ju:)

BUP svarar:
Hej!
Väldigt klokt av dig att inse att du hamnat i en ond cirkel och att du nu behöver hjälp. Att bryta ett beteende är svårt och det är vanligt att man behöver mycket stöd för att klara av detta.
Det finns bra stöd att få nu när du är motiverad att ta emot hjälp. Det största arbetet ligger ju på dig själv men belöningen då du lyckas får du sedan bära med dig hela livet. Tänk på det som en positiv målbild och plocka fram den när du känner att du kört fast och framstegen har tagit en tillfällig paus. En annan bra sak är att du och din familj och dina vänner kommer kunna glädjas över att du inte har lika mycket ångest och kan fokusera på annat som är viktigt i ditt liv.
Du skriver att du gillar att fokusera på dig själv. En bra egenskap. Men det måste vara jobbigt att inför varje måltid vara upptagen av vad du stoppar i dig. Det måste ta mycket kraft och även mycket tid i anspråk.
Det skulle vara bra om du hittade ett sätt att använda den förmågan till något annat. Du skulle kunna utveckla något fritidsintresse du längtat efter.
Jag förstår verkligen att du inte har ork att träffa kamrater och med dina studier om du inte får i dig den näring du behöver. Att ändå kunna kämpa på som du gör är imponerade, men ohållbart utan energi vilket du naturligtvis redan upplever varje dag.
Jag vill rekommendera dig att gå in på en hemsida som heter shedo . Det finns möjligheter att chatta om du gillar den möjligheten. Där kan du få råd och bra stöd som komplement till dina vänner och familj och som säkert vill hjälpa till så mycket de bara kan.
Bryt den onda cirkeln!