Hur går läkarbesök på BUP till?
Hej. Jag undrar hur läkarbesök på bup går till och om det är praxis att genomföra kontroll av testiklar samt könsorgan, trots att det redan görs på alla i skolan? Isåfall undrar jag också varför man inte, på förhand informerar om vad som  innefattas i undersökningen samt varför föräldrarna uppmuntras att inte närvara vid undersökningstillfället? Jag menar, de flesta som behöver psykologiskt stöd som barn har svårt att känna sig bekväma med närkontakt och utan en bekant vuxen i rummet. Någonting säger mig att det inte ska vara så.
Har en del funderingar kring detta, som är en upplevelse som gnagt ett tag, men vet inte riktigt om mina farhågor är berättigade då jag har erfarenhet av sexuellt tvång från annat håll är det inte helt lätt att lita på ens egna blick gällande plötslig kroppskontakt. Jag vill inte anklaga någon på falska grunder eller peka ut nån som en elak person men kan  inte helt och fullt slå bort att det känns som att det borde gå smidigare och mer lyhört till på en plats som dagligen möter barn med svårigheter

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Om jag förstår din fråga rätt har du för en tid sedan varit med om att en läkare på BUP undersökt dina testiklar och könsorgan utan att dina föräldrar varit närvarande. Du funderar nu över om läkaren gått över gränsen.
Du skriver också att du har erfarenhet av sexuellt tvång. Jag förstår det som att den upplevelsen präglat dig och gör att du är på din vakt vad gäller kroppskontakt.
Du har en hel del kloka tankar kring att du inte vill anklaga någon på falska grunder eller peka ut någon.
Du är i din fulla rätt att ifrågasätta! Du har rätt att få veta i förväg hur undersökningen skulle gå till och varför den skulle göras.
Du har också rätt att själv avgöra om dina föräldrar ska vara med. Det handlar ju om din kropp!
Det kanske är jobbigt att prata direkt med läkaren. Jag antar att du och dina dina föräldrar även träffat andra personer på BUP. Kanske finns det någon av dem, som ni har förtroende för och som ni kan vända er till.
Om det inte finns någon sådan person är det mottagningens chef man vänder sig till för att få ett gemensamt möte. Självklart kan du välja att inte vara med, men om du väljer att delta är det viktigt att du känner dig bekväm under mötet och att du får möjlighet att föra din talan.
Lycka till och jag hoppas att ni reder ut frågan och att det görs på ett smidigt och lyhört sätt!