Misstänker mig själv med att ha adhd eller add
Hej! Är en tjej på 13 år och jag misstänkter mig själv med att ha adhd eller add. Har läst lite om det och många symtom stämmer in. Och nu de senaste månaderna har jag börjat bråka mer med mamma och pappa och blir väldigt lätt irriterad. Jag har inte speciellt svårt i skolan. bara att jag oftast inte lyssnar så mycket när läraren pratar och kanske sitter och målar istället eller pratar med nån annan. Och är det för långa pass orkar jag inte sitta still. Får även skäll då och då för att jag pratar och springer runt i klassrummet. Fattar inte att det är bara jag som misstänker mig själv. Jag blir också väldigt lätt stressad över läxor prov och bara vanliga grejer då jag har lite stressproblem och har haft stresssyndrom. Jag sa till mamma en gång att jag trodde jag hade adhd men då frågade hon om jag var seriös, men då vågade jag inte säga ja.
//anonym
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Så bra att du skriver till oss om dina funderingar på ADHD/ADD. De symtom  som du beskriver (irritation, lyssnar inte hela tiden utan gör annat, svårt sitta still) finns med i dessa diagnoser, som du säkert har läst. Men de är inga ovanliga beteenden i sig kanske inte är så omfattande så att de uppfyller kraven för diagnos.
För att man ska ställa en diagnos av vilket slag som helst så behöver problemet vara så stort så det vardagliga livet påverkas negativt.
Man måste veta mer än vad du beskrivit. Jag bifogar lite av vad vi skrivit om dessa tillstånd och brev vi fått så du har något att jämföra med.
Så bra att du frågade din mamma. Jag tycker du ska ta upp frågan igen. Det är klokt av dig att tala med föräldrarna om misstankarna. Har du provat med din pappa?
De som brukar har  bäst förutsättningar att bedöma om det finns anledning till frågeställningen är mentorer eller lärare. De ser vad du gör i klassrummet och kan bedöma om det är ett hinder för din inlärning.
Jag får intryck av att tankarna på diagnos är dina egna och att de inte kommer från vuxenvärlden. Du får visserligen skäll, men ingen annan reaktion. Kanske har du rätt och då har de vuxna missat något.
Ta upp frågan igen med föräldrarna och prata med din lärare. Om man har svårigheter av den  typ som du beskriver, men inte tillräckligt mycket för att få en diagnos, så finns ändå hjälp som kan vara bra att  använda sig av för att underlätta i skolan. Till exempel att få tillåtelse att ta pauser mellan rasterna eller ha sin arbetsplats vänd mot en vägg, eller använda lurar för att avskärma störande intryck.
Bra att du för fram vad som kan störa din skolsituation, stå på dig!