Får en kurator tvinga mig att prata med den?
Hej, jag undrar om en kurator får tvinga mig som elev på en skola att prata med den. Om mina "vänner" som vet att jag mår dåligt har berättat det och säger att dem är oroliga.

BUP svarar:
Hej! Tack för ditt brev!
Nej, självklart kan en skolkurator inte tvinga dig att prata. Ingen - vare sig det är en lärare, skolpsykolog eller någon annan person - kan tvinga dig att prata. Det måste vara frivilligt och det behöver vara en person som du känner att du kan lita på.
Kuratorn är ju till för din och de andra elevernas skull. Tanken är ju att hen ska kunna hjälpa till med olika problem man har i livet.
Dina vänner verka bry sig om dig och att du mår dåligt och är oroliga över dig. Att människor bryr sig är i sig fint och värdefullt. Att du skriver vänner med citattecken omkring kan ju tolkas som att de inte är dina vänner.
Hur som helst, vare sig de är vänner eller ovänner verkar det vara så att de har gått bakom ryggen på dig och berättat saker om dig som du inte gillar. Det kan jag förstå känns jobbigt!
Å andra sidan kan det vara svårt för dem att veta att du mår dåligt och samtidigt känna att de inte får prata med en vuxen som har till jobb att hjälpa elever.
Eftersom du har skrivit till oss att du mår dåligt, kan väl en skolkurator vara rätt person att prata med. Men det är ju viktigt att du själv väljer vem du pratar med.
Om det inte är skolkuratorn kan det finnas någon annan vuxen i skolan, hemma eller bland släktingar.
Jag lägger till information om vilken professionell hjälp man kan få av skolan och andra.
Om du inte vill prata ansikte mot ansikte med någon, kan du till exempel prova att prata i telefon eller att chatta med någon på Bris.