Har alltid ångest över skolan och mig själv
hej, tjej på 13 år som ej riktigt vet vad jag mår dåligt av. Tycker bara att livet är piss och hatar mig själv. Gör jag något jag efteråt tycker var dumt gjord blir jag arg på mig själv och skadar mig själv. Det behöver inte änns vara något allvarligt. Om jag kanske säger hej till en populär person i skolan eller har på mig fula byxor tillexempelt. Sånna små saken och jag blir rasande på mig själv. Har alltid ångest över skolan och mig själv, kompisar, träning, sociala medier. Allt är bara skit. Förr hade jag tankar om att ta livet av mig men dom försvann undret sommarlovet när jag fick vara ifred utan att träffa folk och gå till skolan.
Nu har jag börjat 7an och allt är skit igen. Värre än förra året! Dethär året har jag fler vänner en förut. Men det känns ändå inte rätt. Dom behandlar mig bra och är jätte snälla mot mig men det är som att jag vägrar se att jag har kompisar.
Vad är det för fel på mig?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vilken jobbig situation du beskriver! Om det är till tröst kan jag säga att du inte är ensam om dina problem. Vi får många frågor om liknade svårigheter från personer i din ålder. Förmodligen har du många skolkamrater som känner som du.
Du är inne i en ålder, som innebär en kraftig utvecklingsperiod både vad gäller kroppen, psyket och sociala relationer. Under den här perioden utvecklas självbilden och identiteten. Man söker efter vem man är och ska bli som människa. Som om inte allt det skulle räcka ställs det många gånger otroligt höga krav: man ska vara duktig i skolan, smal och snygg, populär, ha "rätt" kläder, osv. Min uppfattning är att de här kraven har ökat mycket under senare år, att de kryper ner i åldrarna och att 10/11 -åringar tror att de måste vara perfekta på alla möjliga sätt och tycker att de inte duger som de är.
I 6:an kände du en massa ångest över skolan, över dig själv, kompisar, träning, sociala medier och du hade självmordstankar. Du mådde bättre under sommaren och det handlar väl om att du slapp alla yttre krav. Sen blev allt skit igen nu när du började 7:an. Men, det är ju en jättestor och väldigt glädjande skillnad! Du har fått fler vänner, som behandlar dig bra och är jättesnälla! Jag får en känsla av att det här var helt oväntat för dig, att du inte hunnit med i svängarna och att du inte fattar att du är en populär person, som har kompisar.
Det verkar som om din självkänsla inte hunnit ifatt dig. Självkänsla är den grundinställning vi har till oss själva. Att känna sig älskad, som man är, är viktigt för en god självkänsla. Dvs att man duger som den man är, inte för det man gör eller presterar. Jag tycker du ska sluta vägra se att du har kompisar. Ta till dig och lita på att du är en person, som är värd att tycka om. Börja tycka om dig själv och njut av ditt nya liv!
Jag tror att dina andra bekymmer kommer att lätta när du följt mina råd, men det är inte självklart att de försvinner. Jag vet inte om du har någon professionell person att prata med eller hur kontakten med dina föräldrar är. Det jag vet är att det brukar vara viktigt att kunna anförtro sig till någon vuxen man litar på, som föräldrar eller en anhörig. Du kan prata med skolkurator, du kan vända dig till ungdomsmottagningen för att reda ut vad du mår dåligt av. Du kan även vända dig till Tjejzonen eller Bris.
Jag skickar med vad andra skrivit och också information som rör självbild och identitet samt prestationsångest. Titta speciellt på 8 tips!
Ta hand om dig och var snäll mot dig själv!