Har sedan tre månader tappat livslusten
Hej, jag är en tjej på 16 bast som tror har deprition. Jag har sedan ca 3 månader sen tappat livslusten. Jag tänker ofta på hur alltskulle vara om jag ibte fanns. Jag mår fruktansvärt dåligt och gråter mins en gång per dag. Har mycket kroppskomplex, svårigheter med både skolan kompisar och familjen. Jag kan tyvärr inte prata med någon om detta eftersom jag ej hitttat min trygga punkt. Skriver detta till er för vill ha tips eftersom jag inte pratat med min egna familj om detta än.

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du inte hittat din trygga punkt. Finns det någon vuxen som du känner dig trygg med där du bara kan vara den du är? Då dina tankar runt problem med skolan och kroppskomplex inte finns där lika starkt. Där du kan vila och samla kraft för att orka med ditt liv och söka din trygga punkt och återfå livslusten?
Försök kolla runt i din bekantskapskrets eller släkt om det finns någon du gillar som gillar dig som den unika människa du är.
Att gråta sig till sängs varje dag och vara så ensam med dina problem är inte alls bra. Du behöver söka hjälp och dela dina tårar med någon annan. Få tröst och stöd att tillsammans hitta ljusglimtarna i livet, hur flyktiga de än är.
Jag vet inte vad du lägger in i betydelsen trygga punkt. Är du rädd eller osäker på hur dina föräldrar skulle reagera om du berättar hur du innerst inne mår, eller handlar det mer om andra frågor. Runt identitet eller vem du är? Har du känt att du varit trygg tidigare och blivit mer vilsen och sökande nu när du i tonåren?
Naturligtvis bara en massa spekulationer från min sida men jag blir nyfiken på vad just du  menar med din trygga punkt.
Dådet finns fler problemområden och svårigheter som du räknar upp i ditt brev - i skolan, med kamrater och i din familj är det inte konstigt, utan väldigt normalt, att du reagerar med att känna dig nedstämd och ledsen.
Du får ju knappt någon paus från dina bekymmer. Om det hade funkat med kamrater hade detta kunnat vara en frizon om du förstår mitt resonemang.
Det är också intressant att fundera på vad som hände för tre månader sedan då du tappade livslusten. Det får du berätta för den du kommer att prata med.
Om steget att prata med din familj just nu känns för stort, skulle jag vilja rekommendera Tjejzonen eller Bris . Dit går det att chatta om det skulle passa dig. Där finns kloka trygga vuxna som säkert vill veta mer om din trygga punkt.
Om det finns någon skolkurator på din skola är det också ett bra alternativ.
Egentligen är mitt råd till dig ta steget och öppna upp och berätta om ditt liv för någon. Att du skrivit hit är ett bra steg.
Lycka till!