Har varit smal sedan jag var liten
Hej, jag är en tjej på 17 år. Jag har varit smal sedan jag vart liten, jag har alltid varit ”den som är minst i klassen”. Jag har fått höra hela mitt liv att jag ser ut som ett anorexia barn, men har alltid bara ignorerat kommentarerna. Men nu när jag blivit äldre så har jag insett att jag inte är så normal när det gäller kosten. Jag kan ofta glömma av att äta, då kan det gå några dagar innan jag äter. Jag kan väldigt lätt äta bara 1 gång per dag och det händer VÄLDIGT ofta. Jag känner hunger i kanske 10 minuter sen går det över så jag tänker inte på det. Jag har även misstankar för adhd då jag går vårdutbildning och läser mycket om diagnoser och jag visar starka tecken på det. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan få akuta magsmärtor när som helst men dem går oftast över efter 10 minuter. Dem flesta säger ”ät bara” men det är inte alltid lika lätt som det låter. Jag är 175 cm och väger xx kg.
Vad ska jag göra? Behöver jag hjälp?
Wilma

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker du ska ta kontakt med en läkare på en vårdcentral och ta upp alla dina frågor om vikt, hur du äter och ont i magen. Det låter lite ovanligt att du inte blir hungrig och kan glömma äta flera dagar! Men våra förfäder och våra vänner djuren har säkert inte dukat bord varje dag och det går ju bra men det kan  vara värt att ta upp eftersom du också är smal och undrande.
Dessutom kanske du skulle vilja bli hungrig lite oftare när du stöter på någon god mat? På vårdcentralen kan du också ta upp dina funderingar om ADHD, men också om du tar kontakt med skolkuratorn på din skola.
Lycka till!