Känner mig bara tom inuti
Hej, vet inte riktigt hur det hör kommer låta men ska försöka mitt bästa att förklara.
Jag har varit deprimerad i 1&1/2 år (diagnos) men mått dåligt se jag var 13 (är 17 nu). Varit inlagd 3 gånger varav 6 veckor ena gången. Men jag började må bättre och blev ”utskriven” från bup. Tar inte heller medicin längre. Men det har vänt nu. Jag känner mig tom, ledsen och arg. Jag gråter inte längre utan känner mig bara tom, kan stirra på väggen och bara vara, helt tomt. Har en del negativa tankar men samma där, oftast är det bara tomt, allt känns tomt.
Jag vet inte hur jag ska gå till väga, jag är fortfarande patient på bup så de sa att det bara var att komma tillbaka. Men trivs inte alls med den jag har där.
A

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du haft kontakt med BUP under ganska lång tid och att du också varit inlagd på slutenvården. Du blev utskriven därifrån för att du började må bättre. Nu tycker du att det vänt och att du mest känner dig tom.
Ibland är det så när man börjar må lite bättre att det kanske kan kännas tomt när man inte längre är den som mår väldigt dåligt. Om man under lång tid identifierat sig som en som inte mår bra så kanske det inte är självklart att känna vem man är när man börjar må lite bättre.
Du skriver att du fortfarande är patient på BUP och att de sagt att du är välkommen att höra av dig om du vill det. Du skriver att du inte ”trivs” med den terapeut du har på BUP. Det är ju väldigt viktigt att man känner förtroende för den som skall hjälpa en.
Jag tycker att du skall kontakta BUP igen och berätta om din situation idag och om hur du nu mår. Du skall också ta upp att du önskar att byta terapeut och varför. Det är inte alldeles ovanligt på BUP att, av olika skäl, någon önskar byta terapeut.
De bekymmer du beskriver ar absolut värda att ta på allvar och jag tycker att du nu skall ta kontakt med BUP för att försätta det arbete du har påbörjat för att må bättre. Försök att tänka att du tog första steget till hjälp när du skrev till oss och att det nu är dags för nästa steg att kontakta din BUP-mottagning,
Lycka till!