Ångestsyndrom och mobbad
Hej! Jag är en kille på 14 år som har en utlänsk bakgrund (England) och flyttade hit för ungefär 4 år sedan men kan flytande svenska. Jag är född i England, vilket min pappa också är men min mamma är helsvensk vilket gör mig halvsvensk. Vi flyttade hit för att min pappa mådde väldigt dåligt pga arbetslöshet och kunde ej kontrollera sig själv då vilket gjorde att han kunde slå mig, mina syskon och min mamma ibland. Det var dock mycket vanligare att han sårade oss verbalt. Ett år efter jag, mamma och mina syskon flyttade hit så flyttade pappa också hit men bodde såklart separat från min mamma.  När jag först gick i skolan kunde jag inte så bra svenska vilket fick många barn att reta mig osv vilket inte hjälpte min situation och fick mig att må ännu sämre. Spola fram några år till nutid (åk 8)  så har min pappa blivit en bättre människa men jag kommer aldrig glömma min ”barndom”. Jag vet inte om min barndom har med min ångestsyndrom att göra men jag är väldigt osocial, får flashbacks, har fobi för väldigt mycket och jag har svårt att kontrollera min ilska. I skolan nu blir jag retad/mobbad (det får ni avgöra själva) för att jag är Engelsk. Folk kallar mig för ”jävla engelsman” och  ”hello darling” osv dagligen och får andra att skratta vilket är pinsamt för mig. Jag har kontaktat dessa som säger såna grejer och har bett dem att sluta men dem lyssnar aldrig. Dessutom så har 4  nära personer i min släkt blivit diagnoserade med cancer under denna period vilket får mig att må extremt dåligt. Än idag får jag flashbacks och blir kallad för jävla engelsman och jag har ingen aning hur jag ska göra. Stannar ofta hemma från skolan pga detta
J

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad besvärligt du har det! Hoppas att du nu har bra relation med båda dina föräldrar och att de kan hjälpa dig. Jag tänker att du behöver hjälp av lite olika slag och du kommer att behöva dina föräldrars stöd.
Du skriver att vi får avgöra om du blir "retad" eller "mobbad" i skolan. Betyder det att du inte själv är riktigt klar över hur du själv ska se på det som händer i skolan? För mig låter det solklart att du blir retad och det är mobbning. Det är starkt och modigt av dig att försöka påverka dem som mobbar dig men det brukar inte lyckas. De som mobbar vill inte ge upp sin makt och position.
Du behöver skolans stöd och deras åtgärder. Mobbning är förbjudet, väldigt destruktivt och skolan är skyldig att få det att upphöra. Alla skolor ska ha åtgärdsprogram för hur de ska hantera situationen och få stopp på att du mobbas. Så jag tycker att du berättar för dina föräldrar, om du inte redan gjort det och att du/ni tar kontakt med rektor eller skolkurator och berätta att detta pågått i flera år! Mobbning är ett allvarligt problem i skolan  och det är verkligen inte bara ditt problem även om det bara är du som drabbas. Mobbning kan ha allvarliga skadeverkningar. Du kan läsa mer om mobbing på UMO.
Du beskriver också att du har mycket ångest, får flashbacks, har fobier och svårigheter kontrollera din ilska. Du undrar om det kan ha att göra med din uppväxt. Det kan det nog, men också att du blivit mobbad sedan så lång tid. Att du har flashbacks kan tyda på att händelser du varit med om varit traumatiserande. Alla dessa besvär du nämner kan du få hjälp för! Mobbningen är skolans ansvar men de andra problemen ska du absolut också få hjälp med. Hoppas att dina föräldrar känner till att du har dessa problem och att de är beredda hjälpa dig. Det är enkelt. Jag tycker att ni i första hand ska ta kontakt med och beställa tid hos BUP.
Du har varit med om många smärtsamma upplevelser, varit utelämnad och skyddslös både hemma och i skolan. Hoppas att du nu kan få hjälp av vuxna både i skolan och hemma nu så att du kan börja må bättre och inte behöva stanna hemma. Hoppas också att du har någon att prata med om de släktingar du känner som drabbats av cancer och hur det påverkar dig. Ta upp också detta när ni tar kontakt med BUP.
Lycka till!