Är det elakt att byta psykolog?
Hej BUP!
Jag har ett problem med kontakten mellan mig och den nya psykologen som jag träffar. Jag tycker att samtalen inte leder någonstans, varje gång jag går hem från ett samtal får jag känslan av att inga framsteg har skett. Förut träffade jag en annan psykolog som jag hade bra kontakt med, vi kom lixom alltid fram till något när samtalet var slut. Dessutom tycker jag att det inte känns helt bra med den nya psykologen, det känns okej så jag lider inte direkt av det. Jag tycker att man ska känna sig bekväm att prata med sin psykolog fullt ut som jag nu inte längre gör. Jag har berättat problemet för mina föräldrar men jag bad ändå de att inte kontakta er om problemet eftersom att det känns elakt mot psykologen som jag går till nu. Jag tycker att min nuvarande psykolog är snäll men jag tycker inte att vi har tillräckligt bra kontakt så att jag ska känna mig bekväm under samtalen. Vad ska jag göra med mitt problem? Är det elakt mot psykologen jag träffar nu att jag efter ca 2 månaders träffar helt plötsligt byter? Jag mår inte bra av denna situation, jag tänker på det varje dag och innan jag ska somna.
En kluven tjej

BUP svarar:
Hej!
Det är inte alls elakt att känna som du gör. Det du känner är viktigt och värt att tas på allvar. Det tror jag att den psykolog du träffar också tycker. Och det är inget ovanligt att man vill och kan få byta psykolog. Just kontakten med den man talar med är viktig i en behandlingskontakt och den blir olika med olika personer.
Du säger inte varför du bytt psykolog. När man haft en kontakt man trivts med och byter till en annan kan det vara svårt därför att det blir annorlunda. Man saknar det som var bra förut.
Men det kan vara bra att innan man byter tänka över vad det är som inte känns bra. Du känner dig inte bekväm med den nya och kan inte tala fullt ut. Kanske beror det på att du känner att ni inte kommer fram till något när samtalet är slut såsom du gjorde med den tidigare psykologen? Och att du inte vågat säga det?
Om du vågade ta upp det med psykologen, såsom du gjort i ditt brev till oss? Det kanske skulle göra att du kände dig mera fri med att prata fullt ut? Om du bestämmer dig för att byta psykolog kanske du skulle känna mindre dåligt samvete?
Om det är för svårt så kan, som du skriver att du inte ville eftersom du då skulle känna dig elak, dina föräldrar hjälpa dig genom att tala med psykologen.
Du ska veta att det inte är ovanligt att man vill byta psykolog. Det är varken något konstigt eller elakt. Du ska inte behöva gå och tänka på det här mera utan antingen ska du eller dina föräldrar ta upp saken med psykologen.
Lycka till!