Hur ska man våga berätta om hur man egentligen mår?
Hej bup. Jag har mått ganska dåligt väldigt länge faktiskt i 5år och jag går i 8an nu men när i jag gick i 7an såg äntligen en lärare att jag  mådde dåligt men hon såg det för att jag råkade visa min arm som var full med sår. Jag känner hela tiden en känsla av att jag inte räker till och då skärde jag mig men nu har allt sluat lilla trors att jag pratar med kuratorn på min skola så blir det inte bättre jag forsätter skära mig. Även om läraen som såg det frågar jämt om jag mår bra säger jag att det är det för så har jag gjort i 5år. Men hur ska jag ändra på det och våga berätta att jag forfarde skär mig och att jag inte mår så bra som jag säger?

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Du är verkligen inte ensam om att må dåligt och känna att du har svårt att vara uppriktig och berätta och prata om hur verkligen mår och känner dig. Du frågar hur du skall kunna ändra på dig och våga berätta för någon hur du verkligen mår?
Har du pratat med dina föräldrar om hur du har det? Om du inte gjort det så tycker jag att du skall göra ett försök att berätta för dem hur du känner dig. Du kanske tänker att du blir jobbig för dina föräldrar om du berättar att du inte mår bra och att du skär dig när du mår dåligt.
Även om de flesta föräldrar nog tycker att det skulle vara tungt att höra det betyder det kanske inte att de inte vill veta. Jag tycker att det ofta är så att föräldrar vill veta och vill försöka vara till hjälp för sina barn. Jag tycker också att du nu när du skrivit till oss och berätta om hur du har det skall göra ett försök att prata med skolkuratorn eller din mentor eller någon annan på din skola som du kan känna lite förtroende för. Du kanske skulle kunna visa dem ditt brev till oss som ett stöd för dig.
Om man som du mår så dåligt att man skär sig är det viktigt att man får hjälp så att man inte känner att skära sig är den enda utvägen bort från ångestkänslorna. Om du har pratat med dina föräldrar så kan ni sen tillsammans kontakta er BUP-mottagning där det finns många personer som är vana vid att möta och hjälpa unga människor som har det ungefär som du. Försök att tänka på ditt brev till oss som ett första steg och att det nu är dags att ta nästa steg och prata med någon i din närhet.
Lycka till!