Bor i familjehem och vill utreda ADHD
Hej jag är en 12 årig tjej =6.a och det känns som jag har adhd och många frågar mig och vissa i min släkt m.m  familj tror de och vill göra en utredning men vet inte vem jag ska vända  mig till för är även omhändertagen och jag vill ta detta med mina föräldrar eller skolkurator har. Har pratat med min kurator men hon har inte pratat med min lärare min familjehems mamma eller min pappa en så vet inte hur jag ska göra..
Jag vet inte varför de känns så men tror de är för att  min pappa har de min mormor har de och fler i min släkt har de så de typ känns som de och vill göra en utredning. och eftersom jag inte om jag har det eller inte så tänker man på det jätte mycket och de är as jobbigt... snälla svara det skulle betyda allt för tänker på de jätte mycket och det vill jag inte göra för vill kunna koncetrera mig på mina lektioner..
men innan jag tänkte på sånt här hade jag ändå väldigt svårt med koncentrationen och sånt så vill göra utredning men vet ej vart jag ska vända mig vart hade ni  vänt er om ni var mig just nu... P:S. kan detta ha något med att jag är omhändertagen att jag lixom är tank sprid och en massa sånt tänker på allt typ min framtid och sånt! // en tjej!
i

BUP svarar:
Hej!
Det var klokt och bra initiativ av dig att du redan varit och pratat med skolkuratorn, men nu väntar du på att skolkuratorn skulle kontakta de vuxna omkring dig, som jag förstår det.
Jag tror annars att du, kanske med stöd av en vuxen, kan vända dig till din socialsekreterare och säga att du har jättesvårt att koncentrera dig i skolan och att du skulle vilja ha hjälp med en ADHD-utredning.
När man har en familjehemsplacering samtidigt som man vill göra en utredning så brukar socialsekreteraren kunna hjälpa till med planeringen runt olika insatser och  inför utredning när det behövs.
Du nämner att du känner dig kanske mer tankspridd nu när du är omhändertagen. Man vet att social stress, som problem i familjen, eller andra jobbiga och stressfulla händelser i livet också kan ge koncentrationsproblem.
Men koncentrationsproblem kan ju även hänga ihop med andra svårigheter man kan ha kring inlärningen.
I vilket fall, så har du rätt att få stöd och hjälp i skolan för dina koncentrationssvårigheter, oavsett vad de beror på.
Det behöver man inte en diagnos för i sig, men en utredning kan ibland göra så man mer exakt förstår vad som blir svårt för en och vilken typ av hjälp man då kan behöva kring det.
Jag funderade även på om du kanske skulle vilja få prata om hur du känner kring allt som verkar hända nu i ditt liv. Ibland är det bra att börja med det, så får du lite hjälp att förstå och sortera i det som du upplever nu hemma och i skolan.
Det är också en fråga som du skulle kunna ställa till din socialsekreterare, om du skulle vilja ha en samtalskontakt, då kan socialsekreteraren ge dig råd om vart du vänder dig för det.
Hoppas du fick hjälp att veta hur du kan gå vidare med din fråga om utredning.
Ta hand om dig!