Känner inga känslor
Jag vet inte var jag ska söka hjälp någonstans så därför gör jag det här, det är så att jag tror att jag lider av depression för jag känner inga känslor ingenting jag kan inte känna redig lycka, bli riktigt kär och jag bryr mig inte om något längre sitter mest inne på helgerna och pratar med en kompis men jag vill inte säga till min mamma eller någon så vet inte vad jag ska göra och hur jag ska få hjälp. Svara snälla.
L

BUP svarar:
Hej L!
Det är jättebra att du frågar vart du ska vända dig när du nu känner dig nedstämd och vekar vara inne i en riktig svacka i ditt liv. Sådana perioder kan komma i våra liv och då är det viktigt att man har stöd och hjälp med att förstå vad det egentligen är som händer. Hur var det förut och när inträffade en sådan negativ förändring och vad det kan hänga ihop med. Och naturligtvis få hjälp med att komma ut ur svackan.
Du skriver att du inte vill säga till din mamma hur du mår. Det är alltid sorgligt när ett barn eller ungdom inte har förtroende för sina föräldrar fast det kan vara den bästa hjälpen att tala ut med mamma eller pappa om vad man saknar i sitt liv och i relationen med dem. Alltså alltid bäst om det är möjligt. Det är nämligen ganska vanligt att ungdomarnas ledsenhet och håglöshet i alla högsta grad hänger ihop med briser i kontakten med föräldrarna. Å andra sidan vet jag också att det inte alltid är möjligt och att det brukar finnas orsaker till när det inte går. Det finns säkert också i ditt fall, jag ville bara säga att du ska tänka efter det. Kanske skulle mamma kunna bättre förstå dig än vad du anar och skulle kunna göra mer för dig om hon visste om vilka problem du har. Prova den chansen, det kan vara värt det!
Men det finns andra vägar också. Först och främst kan du tala med skolkurator i skolan. Eller du kan direkt vända dig till ungdomsmottagningen för samtal. Det kan du göra helt på egen hand.
Tills du kommer så långt kan du få stöd och råd genom chatt på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se.