98 procent av tiden är jag nedstämd
hej jag är en 15 årig tjej som inte vill leva och som tycker livet  är mörkt   varje dag så tänker jag att jag är ful och för tjock jag har försökt ta mitt liv  jag känner massa oro och ångest   och att jag känner att de är för tungt för att äta så när de blir för jobbigt så slutar jag äta  jag känner att jag knapt orkar gå upp ur sängen och att de skulle vara bättre att dö. jag känner mig 98 procent av veckan nedstämd. jag måste gå ner tio kilo i vikt. är  de normalt att känna som jag gör
ledsen själ

BUP svarar:
Hej
Tack för ditt brev. Vad tufft du har det. Det måste vara jobbigt för dig att hela tiden ha dessa återkommande tankar att inte gilla sig själv. Vara så kritisk och inte uppskatta det du ser i spegeln. När det känns som mörkast försök kom ihåg att det är så här du känner just nu och det är möjligt att förändra sin syn på sig själv och börja uppskatta dina fina sidor du har, som du ännu inte upptäckt.
Jag undrar över vad som gjort att du tycker livet är så mörkt, med så få ljuspunkter? Hur blev det så här fel? Jag skulle vilja rekommendera dig att ta kontakt med din skolkurator och arbeta med din dåliga självkänsla och din kritiska syn på dig själv.  Dina tankar om att det skulle vara bättre om du inte fanns är viktigt att du får hjälp med.
Finns det någon du känner som kan ge dig hopp om bättring och som gillar dig som den unika person du är? Någon du kan vara med där dina tankar på att gå ner i vikt inte kommer. Där du kan ta en välbehövlig paus från dina negativa tankar och känna att du duger. Där du blir sedd och bekräftad för den du är. Jag hoppas att den personen finns i ditt liv. Om du inte hittat den så ge inte upp och fortsätt leta.
Du frågar om det är normalt att känna som du gör. Det är vanligt och normalt att tänka och känna som du gör. Om det är en tröst för dig att veta så är det många som kommer in i perioder av nedstämdhet och känner som du gör. Fastnar i ett kritiskt negativt tankemönster. Just din beskrivning av din trötthet är också vanligt om man är nedstämd. Att man hur mycket man försöker och kämpar knappt orkar komma ur sängen. När man upplever att livet är tungt behöver man mycket stöd att ta sig ur detta. En förståelse från sin familj och mycket beröm och kärlek. Jag hoppas att din familj kan vara till hjälp för dig och fylla på med kraft så du orkar leva vidare.
Två procent av tiden känns lite lättare om jag förstått dig rätt. Två procent är ju inte mycket men ack så viktigt. Fundera på vilka situationer du får lite mer energi av. Vad som gör dig glad om det bara är för några flyktiga sekunder. Målsättningen är att dessa procent ska öka på och om du gör mer av det du gillar eller vet med dig att du gillade tidigare är du på god väg att börja fokusera på det positiva.
Lycka till!