Blir arg också av småsaker
Hej Bup! Jag är en kille som har impulsivitet. Jag brukar få en massa problem av det både i skolan och hemma. Mina föräldrar har kontaktat barnpsykolog. Ibland blir jag arg på småsaker som att någon säger att jag är fattig, men jag gör ändå ett stort problem av det. Men i stora saker kan jag börja slåss och hotas. Min pappa (Som är doktor) läser mycket om impulsivitet och liknande för att få lösningar och den bästa vi hittat är gymnastik. Ibland när något händer t.ex att jag bråkar med mina föräldrar tänker jag om självmord. Jag undrar om ni har några lösningar eller tips om hur jag kan träna min impulskontroll och få bort mina självmordstankar.
SnartRelegerat:(

BUP svarar:
Hej!
Ditt mejl visar för mig att du är en kille med många goda egenskaper. Du har sund insikt om att det inte är bra för dig och inte heller för din omgivning att du så lätt bli arg. Du har en god förståelse för att det är ett problem som måste lösas och du har en berömvärd vilja att hitta lösningar.
Det är viktigt att du verkligen får hjälp med att kunna få kontroll över dina ilskna reaktioner på stor och smått. Men det är lika viktigt att man förstår vad som ligger bakom din impulsivitet och häftiga humör.
Jag tycker att den bästa hjälpen alltid är föräldrar som bryr sig. Det är klokt att de tar hjälp av en psykolog. Har ni talat om att göra en närmare analys av vad som får dig att bli så arg?  Det brukar vara av stor betydelse att med psykologen och med dina föräldrar tillsammans titta på konkret vilka situationer som utlöser din ilska. Därefter kan man mycket konkret tänka genom vad du i den konkreta situationen skulle ha kunna göra istället för att gå i taket eller börja slåss. Det är inte riktigt tillräckligt att ge dig allmänna råd, typ "gå därifrån" när du blir arg, "räkna till 10" och så vidare.
Gymnastik är bra som ni har kommit fram till. Men det ersätter inte att försöka göra tankeövningar på verkliga situationer när du blev arg och vad du skulle ha kunnat tänka, säga och göra istället. Det betyder att du övar alternativa sätt att reagera och du behöver vuxenhjälp med det. Det är bra om ni diskuterar sådana övningar med din psykolog.
Nej, du ska inte tänka på självmord. Det är många vuxna som hade samma problem som du när de var barn men så småningom fått kontroll sitt beteende och blev lyckliga människor. Det blir du också. Ett råd till dig är att när du bråkar med dina föräldrar och blir så ledsen av det att du tänker på självmord säg det direkt till dina föräldrar hur djupt ledsen du är. Det hjälper.
Det är jobbigt just nu, det vill jag inte förneka. Men du har dina föräldrars stöd och ni tillsammans kommer att lösa detta problem.