Har tankar om att vilja döda folk
hej. Är det vanligt att ha tankar om att vilja döda folk? Asså när jag mår dåligt ser jag bara framför mig att jag skjuter ihjäl alla på bussen typ och sen är i fängelse hela livet/ skjuter mig själv också. Har ett ”normalt” liv i övrigt. Kan va väldigt impulsiv och säga att jag vill döda folk eller att jag hatar dem osv. Ibland när jag är i ett rum (typ klassrummet) tänker jag på vems liv jag skulle spara och inte typ. Idk, skulle aldrig göra nåt i verkligheten så skicka inte fbi och säpo på mig eller nåt. Behöver bara veta om jag är galen eller ej
psycho?

BUP svarar:
Hej!
Vi kan alla få alla möjliga olika sorters tankar, fantasier, inre bilder och föreställningar. Det i sig utgör ingen diagnos eller förklarar ingen galen eller störd.
Men! Att märka om sig själv att man i tankarna har som ett slags återkommande tema eller mönster som man inte kan sluta tänka på, ja då kan man behöva stanna upp och fundera mer över vad det egentligen står för och kan hänga ihop med.
Med tanke på att innehållet i dina tankar och impulser att säga att du hatar någon eller vill döda någon så kan det tänkas handla om känslor av ilska, frustration eller djup besvikelse -tycker du att det kan stämma överens med hur du kan känna dig?
Du nämner att du verkar få mer av de här tankarna när du mår dåligt, då kanske du skulle kunna vara hjälpt att få reda ut lite mer om vad det kan hänga ihop med.
Jag tycker inte att du ska  behöva gå runt och må dåligt eller oroa dig för det här, om du känner att du gör det så kan det vara värt att ta tag i det.
Om du önskar så skulle du kunna vända dig till din skolkurator eller till en ungdomsmottagning för en samtalskontakt.
Ta hand om dig!