Försökte säga nej flera gånger
jag var tillsammans med min kille men efter bara någon vecka insåg jag att det inte skulle funka så vi gjorde slut. Men fortsätte vara vänner. Han bjöd hem mig till honom. Och vår relation vart så klart inte vänskaplig. Han höll om mig oså som vänner inte gör. Sen började han skriva på snap till mig att han ville ha samlag och massa annat. Och jah sa nej. Men han började ge förslag på andra grejer man kunde göra. Och han hotade om att ta sitt liv flera gånger så jah var livrädd att han skulle ta sitt liv om jah inte sa ja. Vi hade inte samlag. Men han tog mig vid benen , hårt. Sa till mig att ta av tröja och bh oså. Och gav mig sugmärken fast jag sa att jah inte ville mer. Och han bara skratta. Mamma kom med bilen och skrev sms att hon va där och jah försökte ta på mig tröjan och bh:n men han fortsatte ta och suga på mig. Jah sa sluta flera gånger. Hände för 5 månader sen. Jag hatar mig själv. För det känns verkligen som det va mitt fel, jag skrev ju ja? Skyller allt på mig hela tiden. Men mamma har fått reda på det och mitt nuvarande pojkvän med och flera. Och det är anmält.
Behöver verkligen hjälp??? För jag skyller allt på mig? Eller är det mitt fel? Är det kanske rätt att jag ska skylla det på mig??
d

BUP svarar:
Hej!
Vill först och främst uttrycka min sorg över att du som ung tjej varit med om detta och även rikta min ilska till alla som inte förstår att ett nej är ett nej. Att man inte lyssnar in första gången, inte andra gången och inte heller tredje gången. Den killen skulle också behöva hjälp med att ändra sitt beteende men nu är det fullt fokus på dig och din fråga till oss.
Dina reaktioner så här fem månader senare är högst normala och väldigt vanliga. Att känna skuld, kanske skam och fundera på om det är mitt fel att allt detta hände är vanligt. Frågor som -Varför gick jag inte bara därifrån. -Slog mig fri. -Ja sa ju NEJ visst gjorde jag det? eller tanken kanske har slagit dig, -"Om jag inte hade åkt dit hade detta inte hänt."  Du har säkert många fler tankar än vad du redogör i ditt brev. Kloka funderingar som skulle må bra av att ventileras.
Att det nu är anmält tycker jag är bra. Att din mamma och din nuvarande pojkvän vet om detta är bra. Att du berättat är modigt och bra. Att det är anmält betyder att flera ser allvarligt på det som hänt. Att det är helt oacceptabelt det han gjort mot dig.
Frågan är nu hur mycket detta påverkar ditt liv just nu. Sover du bra på natten? Drömmer du mardrömmar? Känner du dig otrygg? Klara du av att koncentrera dig i skolan eller kommer det upp minnesbilder av det som hänt dig? Kan du vara nära och kärleksfull eller är intimitet svårt? Är du rädd att möta din gamla kille?
Frågan är som sagt hur påverkar detta ditt liv just nu. Detta kan ju vara ett tema att diskutera tillsammans med den du samtalar med om du väljer att göra det.
När någon varit med om att sitt NEJ inte blivit respekterat. Att ens gränser för vad som är ok har överträtts med råge. När man blivit illa behandlad är jag övertygad om att det lämnar spår efter sig. Det är möjligt att bearbeta detta och få ett bra liv men frågan just nu kanske är någonting i stil med. -"Går det att lita på killar igen?"  Jag hoppas att din pojkvän som du är tillsammans med är bra för dig. Att du vågat inleda en ny relation är ett bra steg om han behandlar dig på ett bra sätt vill säga.
Jag tycker att det vore en bra idé att ta kontakt med ungdomsmottagningen och då kan ni resonera er fram vad du behöver. Om du skulle vara hjälpt av några samtal. Det kan kännas bra att få höra att dina reaktioner är helt normala reaktioner på en onormal händelse. Jag skickar också med en länk om hur du kan hitta stöd och hjälp på nätet, om du skulle föredra att börja så.
Tack för ditt brev och lycka till!