Är rädd för min pappa och vill flytta till fosterhem
Hej, om ens förelders hotar och slår ens barn är det rätt? Min pappa och jag har aldrig funkat att bo ihop och abllmd slänger han ut mig och nu hände detta igen och jag gick till soc dagen efter och sa allt min pappa gjort mot mig och jag visade sms han hade skrivit men deras svar var bara "Du är minderårig så det är din pappa som bestämmer" jag har velat ha fosterhem länge men dom neker till det hela tiden oavsett allt min pappa gjort mot mig men jag kan verkligen inte vara kvar här vad ska jag göra? Jag är rädd för min egna pappa, jag kan inte ens prata med han utan att han ska skrika och skälla på mig men till soc e han falsk han låtsas vara orolig å grejer men när vi är ensama kommer hans riktigt jag fram. Vill verkligen inte vara kvar här.
Rädd för pappa

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att skriva att så som du beskriver din hemsituation så ska inget barn behöva ha det. Det är så fel det bara kan bli. Myndigheter, skolan och andra vuxna runt omkring dig måste hjälpa till så du slipper känna att flytta till en fosterhem är den bästa lösningen. Tufft läge för dig. Har du några syskon du är orolig för? Hur orkar du med skolan? Kan du ta hem och får du bjuda hem kamrater. Det är så mycket jag skulle vilja veta för ditt brev gör att jag blir engagerad. Om du vill får du gärna berätta att du skrivit till oss och visa mitt svar om det skulle göra någon skillnad. Kämpa på och ge inte upp.
Att en förälder hotar och slår sitt barn är ALDRIG rätt glöm inte det. Det spelar ingen roll vad som hänt. Vad barnet än gjort är det är alltid fel. Om man slår barn bryter man mot lagen. Det finns en lag som kom 1979 som förklarar barnens rättigheter. Föräldrabalken kapitel 6. I den står det bland annat att.
1§ Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
Det betyder att det är förbjudet att slå och hota. Att alla barn ska kunna känna sig trygga hemma och få omvårdnad.
När det känns som tyngst för dig vem tröstar dig då? Och vem kan du vända dig till efter ni bråkat eller när du bara inte står ut att vara hemma. Du känner säkert till Bris. Skickar med en länk BRIS.Det finns möjlighet att chatta och att lyssna på kloka vuxna som finns för att du ska ha det så bra du bara kan. Om du ringer dit syns det inte på telefonräkningen vilket är bra.
Bra att du gick till socialtjänsten och berättade att din pappa slängt ut dig. Vet inte hur mycket förtroende du har kvar efter deras bemötande. Men den socialsekreterare du träffade behöver få veta att du fortfarande är rädd för din pappa och att han fortsätter skrika och skälla på dig. Ge inte upp och om det finns någon annan vuxen du har förtroende för som kan hjälpa dig få kontakt med någon på socialtjänsten som vill lyssna på dig. Det finns en hemsida jag gillar som beskriver socialtjänstens arbete utifrån ett barnperspektiv. Jag bifogar en länk, Koll på soc. Det är viktigt att du fortsätter att berätta hur din hemsituation ser ut och att din pappa visar upp en sida på samtalen och en helt annan hemma.
Lycka till och kom ihåg det är förbjudet att slå och hota, det står i lagboken.