Känner mig annorlunda och vill veta om jag har någon diagnos
Jag är en tjej på 13 år och jag undrar om jag har någon diagnos för jag har svårt i skolan blir lätt arg och har svårt att konsentrera mig m.m och jag har alltid blivit kallad damp baran adhd unge CP problem barn autism unge mongo att jag är vresig dum i huvet m.m så jag undrar om ni kan skicka några test till mig tex autism adhd och add? För jag har alltid känt mig anurlunda
Anonym123

BUP svarar:
Hej!
Så tufft du verkar ha det, och så otroligt dåligt och sårande att du blivit kallad alla de här sakerna. Inget fel i diagnoserna men man förstår att andra sagt det här till dig på ett negativt sätt.
När man blir kallad saker på ett negativt sätt gång på gång och bemöts på ett dåligt sätt av andra så kan det handla om mobbing. Har du tänkt att det kan stämma in på dig?
Om man blivit utsatt för mobbing eller känt sig utanför i skolan på andra sätt, så kan det skapa en känsla att vara annorlunda. Man kan känna humörsvängningar, reagera med ilska eller bli oförklarligt ledsen över olika saker, man kan få  tankar om att man är konstig eller oönskad av andra.
Det kan också vara så att man har någon svårighet socialt eller med inlärning och koncentration, som gör skolgången svår för en och det kan bli en plats som skapar mycket stress. Särskilt om man har en diagnos som man ännu inte har förstått och kunnat få rätt typ av förståelse och anpassningar för.
Med allt det här sagt så ville jag ge dig en bakomliggande förklaring till att det kan alltså vara olika sorters problem som ger liknande svårigheter. Därför kan en diagnos  aldrig ställas genom att man fyller i ett test eller några formulär som man får hemskickat.
Som regel är en utredning en bredare bedömning och kartläggning som man behöver göra under flera besök hos såväl läkare, som psykolog, ibland även kurator, logoped - det beror vilken svårighet man önskar förstå mer om.
Du kan börja med att vända dig till din skolkurator eller skolsköterska och ta upp att du vill göra en utredning och berätta varför, eller så säger du det till dina föräldrar som kontaktar Elevhälsan.
Dina föräldrar behöver vara delaktiga i frågan om utredning för i utredningen så kommer de behöva svara på olika frågor från din uppväxt. Vilka olika styrkor eller svårigheter de har sett och om det funnits andra problem i familjen till exempel.
Skolan och Elevhälsan kan hjälpa till att motivera och förklara för föräldrar, om föräldrarna känner sig osäkra på om det är rätt väg att gå med att göra en utredning.
Ibland börjar skolan själva med utredningen via till exempel skolpsykologen, annars kan de skriva en remiss till den mottagning som hjälper till att utreda.
Som sagt, det finns inga snabba tester som kan skickas hem till för att ge svar på dina frågor om du har någon diagnos, men jag tycker du har rätt att bli tagen på allvar i din fråga.
Så börja prata med med din Elevhälsa på skolan eller dina föräldrar, så du kan få den hjälp du behöver för att förstå mer om dig själv.
Hoppas du fick hjälp i det här svaret så du vet hur du går vidare med det här nu.
Om du inte tycker det och känner att du behöver få mer råd eller det blir andra problem på vägen, så kan du kontakta en kurator på BRIS (barnens rätt i samhället) och ta rådgivning via chatt eller telefon.
Ge inte upp!