Spyr vid ångest och har skärt mig
Hej, jag är en tjej på snart 13år och jag har sedan skolan börjat har jag börjat få en ätstörning, jag har väldigt dåligt sj förtroende för jag har blivit mobbad sen jag gick i lågstadiet. Jag älskar verkligen o träna men jag är skadad så jag har inte kunnat träna o då har jag börja spy för jag får sån ångest att gå upp i vikt. Vilket har lett till att jag mår så dåligt att jag har börjat skära mig och försökt ta mitt liv.. Mina föräldrar märker att det är nåt fel för jag snackar om mat och träning hela tiden och jag äter väldigt lite. De är så mycke mer som hänger ihop med det här men kan inte gå in på detalj just nu. Så ska jag gå till en skolkurator och prata med henne? Men är bara rädd att hon ska säga till min föräldrar. //Anonym
tjockisen

BUP svarar:
Hej!
Så väldigt tråkigt att höra att du råkat ut för mobbing, och som du nämner har det påverkat ditt självförtroende mycket. Det är inte alls ovanlig att mobbing ger sådana "skador" på självkänslan och kan göra så man utvecklar en djup osäkerhet över sin duglighet i en mängd olika situationer.
Ofta kan man behöva ta hjälp för att bygga upp sin självkänsla igen och få stöd i att bearbeta och förändra den alltför negativa bilden man kanske fått om sig själv.
Att ha gått igenom de svårigheter som du har gjort kan ge en ökad sårbarhet för att till exempel utveckla ångest kring vikten och leda in i olika ätstörningar.
Jag tycker du tänker så klokt att vända till dig skolkurator för att ta hjälp. När du vänder dig till skolkurator tror jag det är viktigt att du dels berättar om din utsatthet från mobbingen och om du på något vis upplever att du har det svårt nu i kontakten med dina klasskamrater.
Det är också viktigt att du vågar berätta för skolkuratorn om hela bilden av dina svårigheter, att du kan få så svår ångest att du inte kan behålla det du ätit, att du skär dig och att du kan känna att du inte orkar leva. Det är för att du ska kunna få rätt typ av hjälp.
När du pratar med skolkuratorn så kan du ta upp din oro för hur dina föräldrar skulle kunna reagera.
Många gånger tycker föräldrarna att det är en hjälp att de får veta så de kan förstå, stötta och hjälpa till att ens barn eller tonåring kan få den hjälp man behöver för att steg för steg kunna må bättre igen.
Om du har en familj där du är rädd för deras reaktioner, till exempel att de skulle kunna reagera med ilska och vara oförstående eller bestraffande, så är det jätteviktigt att du berättar även det för skolkuratorn så man även kan hjälpa dig med den delen.
Ta hjälp omgående! Du ska inte behöva bära på så här stora svårigheter på egen hand. Med rätt hjälp och stöd så kan du må bättre igen.