Oroar mig över min framtid
Hej jag mår väldigt dåligt över mitt liv och oroar mig väldigt mycket över hur mitt liv ska bli och tänker ofta att jg aldrig kommer att lyckas med något. För ett tag sedan fick jag någon slags panikatck och låste in mig på toan och grät. Efter ett tag inne på toan fick jag nog så jag tog en rakhyvel och skar upp min arm. Nu mår jag super dåligt och vet inte vad jag ska göra?
:(

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du inte vet vad du ska göra. En sak gjorde du faktiskt eller hur? Du satt dig ner och skrev till oss på BUP.  Det var en bra idé du fick som du genomförde. Bra jobbat! Om du gillar att skriva eller att prata vet jag inte. Kanske både och. Att skriva ner sina tankar i en dagbok kan hjälpa. Det vore naturligtvis bra om dina föräldrar får veta om att du bär på en oro över hur ditt liv ska bli så att de kan stötta dig och berätta vilken bra tjej du är. Om du känner att kraven är för höga att du inte hinner med skolarbetet är det viktigt att din mentor får veta det. Är det inför prov eller efter något prov i skolan du kände dig misslyckad och fick din panikångestattack eller vad hade hänt? Om du är missnöjd över dina skolprestationer behöver du få höra att du kämpade och gjorde så gott du bara kunde och det duger gott. Man kan ju inte göra mer än sitt bästa eller hur?
Du oroar dig för din framtid. Du är osäker på dina förmågor och vad du kan. Det är inte ovanligt att det kommer sådana tankar när man är i din ålder. Om du skulle vilja prata med någon annan än dina föräldrar tycker jag att kuratorn i din skolan är en bra idé. Du kan prata med din mentor och hon eller han vet säkert vilka tider hen arbetar på din skolan.
Om vi struntar i hinder och att det kanske blir så att din dröm inte går i uppfyllelse. Vad drömmer du om? Hur skulle du vilja att ditt liv ser ut om 15 eller 20 år? Fundera och låt drömmarna och fantasierna blomstra. Vad är det som säger att dina drömmar inte kommer bli sanna?!
Du är ju 13 år och ditt liv har just startat. Ett tips du får av mig är att intervjua/ fråga dina föräldrar hur de kände och tänkte då de var i din ålder. Om de hade samma funderingar och oro som du känner. Det blir säkert en intressant stund för dig.
Lycka till och försökt se positivt på framtiden. Drömmar kan gå i uppfyllelse.