Har mild autism och svårt i skolan
Hej, Jag går på första året i gymnasiet och för första gången någonsin har jag lektioner jag är intresserad över (estetiska programmet) och vänner som jag känner mig säker med. Det här är första gången som jag har flera vänner som jag älskar väldigt mycket. Men jag klarar fortfarande inte av att gå till skolan. Jag jobbade stenhårt i 9an för att komma in på gymnasiet eftersom jag hade samma problem då också. Jag har ångest och är deppig typ varje dag nu och har inte kunnat komma till skolan mer än 1/2 dagar i veckan. Mina vänner är förstående och stressar mig inte för att gå. Men nu hotar skolan med att jag inte får gå där om jag inte är där. Vilket ger mig bara mer ångest över allt.
Jag har kontakt med bup och läkare osv men just nu hjälper det inte alls. Jag har fått en diagnos av ”mild” autism men har inte fått någon hjälp för det mer än att jag har ett namn på det. Jag äter sertralin 100mg men det har slutat fungera och min doktor ville inte ändra på det så är helt fast nu och har inget som kan hjälpa. Jag har atarax för om jag skulle få en panik attack men dom fungerar knappt häller.
Jag är fast. Jag får ingen hjälp från skolan, de bara hotar med att slänga ut mig. Jag får ingen hjälp från läkare. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har aldrig riktigt kännt för att självska men just nu böjar det krypa fram.
Jag bor långt ifrån skolan också så måste få skjuts av mina föräldrar (vilket oftast går) jag är obekväm med bussar för det är så mycket folk och det är otryggt. Blev sexuellt trackasserad på bussen i 7an av en grupp äldre killar och sen dess har det vart otryggt på bussar.
Jag tycker VÄRKLIGEN om de nya ämnena (inte så mycket det vanliga (matte,engelska osv) men det är ingen stor grej. Jag älskar mina vänner så mycket och jag saknar att vara med dom men jag är fast. Jag vet inte vad jag ska göra längre.
Snälla hjälp mig. Jag kan inte göra något mer och jag hatar mig själv varje dag jag inte kan gå till skolan även när det är roliga dagar.
Elin

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag säga att det är verkligen fint att höra att du har hittat ett gymnasium som du verkligen gillar, och inte minst att du lärt känna nya vänner som du trivs med. Men du för en kamp med dig själv när du känner att du inte klarar av att vistas i skolan så stor del av tiden som du skulle vilja.
Många som har en funktionsvariant inom autism har ofta en större stresskänslighet. I och med det så brukar råd ges att man i grundskolan och gymnasieskolan får hjälp med stöd och särskilda anpassningar inom ramen för sin skolgång.
Det jag undrar är om din gymnasieskola och Elevhälsa har fått ta del av din  utredning och din diagnos inom autismspektrumet? Det brukar vara viktigt att skolan får ta del av det för att man ska få rätt förståelse och stöd inom ramen för sin skolgång.
Ibland kan man ha informerat skolan om det, men man upplever ändå inte att man får den förståelse eller stöd man skulle behöva. Då kan man behöva be om ett nytt möte med mentor, elevhälsan och rektor för att mer grundligt se över skolplaneringen.
Om du, utöver ditt utlåtande, behöver ett kompletterande intyg från BUP till skolan, där man styrker dina aktuella svårigheter, så kan du be läkaren om det.
Jag tycker inte du ska ge upp utan fortsätta kämpa för din skolgång då du äntligen känner att du trivs! Många gånger går det att i dialog med gymnasieskolan få till en lösning.
Om dina föräldrar kan få hjälpa dig i kontakterna med skolan så kan det ibland underlätta, för det kan vara svårt att hantera alla dessa kontakter på egen hand som ung.
Du kan också vända dig direkt till din skolkurator och förklara din situation och be om hjälp att hitta lösningar så du kan gå kvar.
Jag tror det är viktigt att du försöker vara tydlig till gymnasieskolan att du verkligen vill gå kvar i skolan, så de förstår att du har viljan men har svårt att orka hela skoldagar och har en diagnos som kan hjälpa till att förklara varför det blir så.
Du är ju inte heller ensam om att uppleva det så och som sagt, i dialog med skolan så brukar det många gånger gå att hitta olika lösningar!
Ge inte upp!