När jag var 8 år så våldtog min pappa mig
Hej. När jag var 8 år så våldtog min pappa mig och han fortsatte med det ända tills jag var 12 då jag bestämde att jag skulle bo hemma hos min mamma på heltid. Min pappa har försökt att ta kontakt med mig igen men alla säger att det vore konstigt om jag pratade med honom. Vad ska jag göra..
J

BUP svarar:
Hej!
Tack för din viktiga fråga. Jag tycker att du nu inte ska ha så bråttom att bestämma dig för hur du ska göra. Det finns många frågor jag tycker att du ska fundera på, känna på och prata med någon samtalspartner innan du får svar på din fråga. Det brukar vara komplicerat hur man ska tänka och känna för en pappa som våldtagit. Många motstridiga tankar och känslor men också frågor. Vem är han egentligen? Hur kunde han göra så mot mig?
Du skriver inget om det hela är polisanmält. Om din far har erkänt våldtäkterna eller inte. Om du själv fått hjälp att bearbeta dina upplevelser. Det är viktigt.
Det låter inte som du har en samtalskontakt nu? Om du haft det tidigare tycker jag du ska försöka ta kontakt med hen igen och berätta om din fars önskningar och dina funderingar kring det. Om du inte fått någon hjälp att prata om övergreppen tycker jag absolut att du och din mamma ska ta kontakt med BUP.
Jag kan också säga att om du kommer fram till att du vill möta din pappa igen så brukar man göra det på det viset att du inte är ensam utan att någon är med som du har förtroende för och som vet och förstår hur övergreppspersoner kan manipulera sina barn. En förutsättning för ett fruktbart samtal brukar också vara att övergreppspersonen har erkänt sina övergrepp och tagit sitt straff.