Pappa slår och skriker
Hej jag är jätterädd för att bli arg och orsaka ljud osv och tjata emot mina föräldrar om saker jag anser är rätt för då ksk pappa putter, slår eller skriker på mig som jag såklart inte gillar. Förtjänar jag detta?
Mak

BUP svarar:
Hej!
Nej, så ska det absolut inte vara. Det är inte bra om du är jätterädd för att bli arg för att din pappa då skriker eller slår dig. Föräldrar eller andra vuxna får inte slå barn. Om det händer ska man tala med någon vuxen och få hjälp så att det upphör.
Det är inte heller bra att din pappa blir så arg om du själv är arg så att du blir rädd för att uttrycka din egen ilska. Det han gör skrämmer och trycker ner dig och gör dig i förlängningen bara ännu mera arg.
Det verkar vara så att din pappa har svårt att hantera sin egen ilska. Förstås blir en förälder arg på sina barn ibland, men som vuxen ska man kunna prata om vad som hänt och försöka reda ut det. Inte skrika, skrämma eller slå. Även om ens barn är ilsket och kanske besvärligt.
Så du har inte alls gjort dig förtjänt av detta. Det är inte ditt fel. Hur arg du än själv har varit, vad du än sagt eller gjort så har du inte gjort dig förtjänt av en sådan här behandling.
Din pappa verkar behöva hjälp att hitta andra sätt att bemöta dig på. Sådan hjälp finns att få på Socialtjänsten. Det kan kanske låta obehagligt att vända sig dit men Socialtjänsten är till för att hjälpa familjer som har sådana här svårigheter och de kan göra det bra.
Du kan läsa på länken koll på soc vad Socialtjänsten kan göra och du kan själv ringa dit för att tala med någon.
Du kan också gå in på BRIS hemsida och boka telefonsamtal med kurator där. Du kan vara anonym om du vill det.
Du kan också  tala med någon vuxen som kan hjälpa dig vidare, som till exempel skolkurator.
Och sist men inte minst. Finns det någon annan vuxen i familjen? Kan hen i så fall stödja dig eller blir hen också rädd för pappas ilska?
Vänta inte. Så här ska det inte vara. Det är inte bra varken för dig, dina föräldrar eller för kontakten mellan er.