Känner att livet är meningslöst
Hej!
Jag är en 14 årig tjej som mår väldigt dåligt psykiskt. Jag har pratat lite om det med skolsköterskan och hon tycker att jag ska prata med kuratorn på skolan. Om jag skulle berätta för kuratorn att jag har grova självmordstankar, skulle hon berätta det för mina föräldrar då eller har hon tystnadsplikt? Jag har ingen ork till någon ting och känner att livet är meningslöst.
/Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vad bra att du börjat berätta för din skolsyster hur du mår och att du vill ha hjälp! Du gör helt rätt. Mår du så dåligt att du har grova självmordstankar måste du skaffa dig någon att prata med som kan hjälpa dig. Kanske räcker det med att prata med skolkuratorn eller kanske behöver du mer hjälp (till exempel utredning, läkarkontakt) som du kan få på en vårdcentral eller BUP. För att få den hjälpen måste dina föräldrar vara informerade när du är 14 år.
Det är naturligtvis svårt att veta vad din skolkurator gör men hon har ingen tystnadsplikt gentemot din föräldrar om hon bedömer att du mår psykiskt väldigt dåligt och det finns risk att du vill ta ditt liv. Hon har snarare en skyldighet att ta kontakt med dina föräldrar och berätta.
Jag tycker du ska ta kontakt med din skolkurator. Tar hen kontakt med dina föräldrar kommer det hjälpa dig att få rätt och bra hjälp. Det är bra att dina föräldrar vet och förstår lite mer om hur du verkligen mår. Då har de möjlighet att hjälpa och stötta dig bättre.
Om du ändå känner dig tveksam eller känner att du bestämt inte vill det ännu då kan du ringa Bris anonymt och berätta mer om varför du mår så dåligt och du kan också gå tillbaka till din skolsköterska och kanske prata med hen om hur du nu ska göra.
Men mitt råd är att du går till skolkuratorn och låter hen berätta för dina föräldrar. Hen kan kanske kalla dina föräldrar till skolan och hjälp dig prata med dem?
Lycka till!